ویزای ایران

چقدر از شرایط ویزاهای ایران مطلع هستید؟ می دانیم که ویزا مدرکی است که هر شخص برای رفتن به کشور دیگر به آن نیاز دارد. ویزا اغلب به صورت مهر برروی گذرنامه فرد وارد می شود تا به طور دقیق نشان دهد فرد اجازه رسمی آن کشور برای ورود را دارد. امروز قصد داریم در خصوص انواع ویزای ایران و قوانین و شرایط اخذ ویزاهای ایران به طور دقیق صحبت کنیم به این ترتیب هر فرد از کشور دیگر برای سفر به ایران تمامی اطلاعات لازم را در اختیار دارد.

وقت سفارت ویزای ایران

برای اخذ وقت سفارت و مصاحبه باید فرد در ابتدا فرم مربوطه را به درستی پر کند و طبق آدرس اعلام شده ارسال کند. این فرم در مدت 3 الی 4 روز بررسی می شود و ایمیلی برای فرد ارسال می شود و تایید و یا عدم تایید نامه وی به او اعلام می شود.

ویزاهای ایران

شرایط دریافت ویزاهای ایران

به طور کلی برای دریافت ویزای ایران فرد می تواند از طریق آژانس مسافرتی اقدام به اخذ ویزاهای ایران کند.

یکی از روش هایی که در این بین وجود دارد استفاده از آژانس هواپیمایی است. شما می توانید از طریق یکی از آژانس های هواپیمایی ، دعوتنامه ای برای شخص متقاضی ارسال کنید، این دعوتنامه در ابتدا از سوی امور خارجه مورد بررسی قرار می گیرد، در صورت تایید امور خارجه ایران ، یک شماره ی تایید معتبر به آژانس اعلام می شود که فرد متقاضی باید با این کد پیگیری به کنسولگری ایران مراجعه کند و ویزای تجاری یا ویزای توریستی خود را دریافت کند.
محل اخذ ویزای تضمینی ایران باید توسط فرد متقاضی مشخص شود.
زمان اعلام شماره ی تایید ویزا که رفرنس نامبر یا کانفرمیشن نامبر نامیده می شود ، بین ۷ الی ۱۰ روز کاری طول می کشد . البته ویزاهای ایران از نوع فوری و ضروری بین ۳ الی ۴ روز کاهش می یابد.

 مبرهن است اقامت پس از مدت تعیین شده خلاف مقرارت است و با این افراد برخورد خواهد شد.  دارندگان ویزا ملزم به رعایت قوانین و مقررات ایران هستند و در صورت عدم رعایت طبق قانون جمهوری اسلامی با آنها برخورد خواهد شد.
موضوع بسیار مهم که باید به آن توجه داشته باشید: دولت جمهوری اسلامی ایران برای صدور یا عدم صدور ویزا ها کاملا مختار است. عموما قوانین ویزای کوتاه مدت ایران با نوع بلند مدت آن متفاوت است. ویزا های بلند مدت ایران شامل ویزای ۳ ماهه ،۶ ماهه و یکساله است.

شرایط دریافت ویزاهای ایران

انواع ویزای ایران

برای اتباع خارجی که دائما در ایران زندگی می کنند و می خواهند برای بازدید از خانواده خود به کشورهای دیگر بروند و از مرخصی به صورت موقت استفاده کنند در هنگام بازگشت نیاز به ویزای فوری ایران است. عموما اگر سفر قبل از سه ماه صورت پذیرد نیاز به ویزا نخواهد بود و پس از این دوره باید اقدام به تمدید ویزا شود.

ویزاهای ایران از نوع ویزای خروج از دیگر ویزاهایی است که برای افرادی که پس از خروج از کشور قصد بازگشت دوباره ندارند صادر می شود. این ویزا به نوعی با هدف عدم بازگشت فرد اعطا شده و فرد پس از دریافت آن دیگر نمی تواند به کشور باز گردد.

انواع ویزای ایران

اخذ ویزای ورزشی ایران

این ویزا همانطور که از اسمش پیداست برای افرادی است که قصد دارند برای ورزش وارد ایران شوند. اگر تیم و یا گروه ورزشی نیاز به ورود دو و یا چند باره به ایران داشته باشد باید اقدام به اخذ ویزای ورزشی کنند به این ترتیب هدف از سفر وی به درستی مشخص می شود. به عنوان مثال شما می خواهید در سه مرحله با فاصله زمانی زیاد در مسابقه ای که در داخل ایران برگزار می شود شرکت کنید در صورتی که بخواهید در هر مرحله به کشور خود بازگردید برای بازگشت مجدد به ایران نیاز به ویزا خواهید داشت به این ترتیب طی کردن روال مجدد برای اخذ ویزاهای ایران کمی دشوار است . ویزای تضمینی از نوع ورزشی به فرد اجازه می دهد که بدون اخذ ویزای مجدد و با استفاده از ویزای قبلی به کشور خود باز گردد. اخذ ویزاهای ایران چندان دشوار نیست.

از دیگر اهدافی که در ویزای ورزشی می گنجد ، فعالیت های علمی است که اغلب از سوی تیم های علمی از مدارس مختلف کشور صورت می پذیرد، به این ترتیب نیز فرد می تواند برای ورود دو یا چندباره بدون نیاز به طی کردن روال اخذ ویزای ایران، تنها با تمدید به این کشور سفر کند. برای اخذ ویزاهای ایران زمان مناسبی فراهم شده است.

اخذ ویزای توریستی ایران

این ویزا برای افرادی مناسب است که می خواهند از مناطق گردشگری ایران دیدن کنند. ویزای سیاحتی عموما اعتبار کمی دارد و باید در زمان مشخص و اعلام شده اقدام به بازگشت کنید. در صورتی که فرد بخواهد مدت زمان بیشتری را برای بازدید در ایران بماند باید ویزای خود را تمدید کند عموما برای تمدید ویزا نیاز به رعایت یک سری قوانین است. نام دیگر ویزای سیاحتی “ویزای توریستی” است. در واقع فرد مورد نظر نیاز به دعوتنامه دارد. اگر متقاضی ویزا در ایران کسی را داشته باشد که برایش دعوتنامه بفرستد در اخذ ویزای توریستی و یا سیاحتی بسیار موفق تر خواهد بود. عموما دعوتنامه ای که از سوی دعوت کننده ارسال می شود به صراحت اعلام می کند که هدف از سفر وی چیست و در کجا اقامت دارد. در صورتی که فرد بخواهد در منزل وی اقامت کند نیز باید در متن دعوتنامه به درستی قید شود به این ترتیب اخذ ویزا سریعتر خواهد بود. در تمامی این موارد فرد دعوت کننده باید اعلام کند که مسافر تنها با هدف بازدید از مناطق گردشگری به ایران سفر می کند. هزینه اخذ ویزاهای ایران مناسب است.

اخذ ویزای توریستی ایران

مدارک ویزای توریستی

در ابتدا روزنامه رسمی همراه با آخرین تغییرات شرکت باید عرضه شود. صفحه اول شناسنامه شخص دعوت کننده و یا میزبان باید اسکن رنگی گرفته شود.

شخص دعوت کننده با میزبان باید مشخصات خود را به دقت عرضه کند.

آدرس محل کار و منزل وی نیز باید عنوان شود.

اسکن رنگی گذرنامه شخص دعوت شونده و یا میهمان نیز ضروری است.

شماره ملی شخص دعوت کننده یا میزبان باید به درستی اعلام شود.

آدرس مکان اقامتی شخص دعوت شونده و یا میهمان نیز باید به طور دقیق اعلام شود.

اخذ ویزای زیارتی ایران

عموما اخذ ویزای زیارتی آسان است. البته این آسانی نسبی است و در مقایسه با سایر ویزا بررسی می شود. افرادی که قصد دارند از کشور دیگری برای بازدید از مناطق زیارتی ایران به این کشور سفر کنند باید به دنبال اخذ ویزای زیارتی باشند.

فرد مورد نظر برای بازدید از هر یک از زیارتگاه های ایران نیاز به اخذ ویزای زیارتی دارد. عموما اخذ چنین ویزایی نیز به دعوتنامه ندارد اما وجود دعوتنامه مسیر را هموارتر می کند. مدت اعتبار ویزای زیارتی عموما کوتاه است.

موضوع مهمی که برای اخذ ویزای ایران از نوع زیارتی باید به آن دقت ویژه ای شود در خصوص زمان دریافت ویزا است در واقع این ویزا در فصل های مختلف سال با یک سری قوانین متفاوت همراه است که فرد متقاضی باید به آن توجه ویژه ای داشته باشد.

اخذ این ویزا برای هر کشوری چهارچوب خاصی دارد و قانون آن برای تمامی کشورها یکسان نیست. در صورتی که فرد نیاز به اقامت بیش از مدت تعیین شده داشته باشد باید اقدام به تمدید ویزای خود کند به این ترتیب قطعا تمامی روال به درستی طی خواهد شد. ویزای تضمینی از نوع زیارتی اغلب در سریعترین زمان ممکن اعطا می شود.

اخذ ویزای زیارتی ایران

اخذ ویزای سیاسی ایران

ویزای ایران از نوع سیاسی برای مقامات دولتی و سیاسی صادر می شود و تمامی قوانین در خصوص اخذ ویزای سیاسی بسیار متفاوت از سایر ویزاها است. در واقع در هنگام رایزنی های سیاستی در ایران فردی که از کشور دیگر وارد کشور شود باید قبل از ورود خود اقدام به اخذ ویزای فوری کند، این ویزا در زمان تعیین شده ای اعطا می شود و فرد نمی تواند در هر زمانی اقدام به اخذ آن کند.

هیچ قانون جدیدی برای اخذ ویزای سیاسی اعلام نشده است این موضوع به نوبه خود سبب می شود که فرد متقاضی بسیار ساده تر بتواند به ویزاهای ایران از نوع سیاسی دست یابد.

اخذ ویزای سیاسی ایران

اخذ ویزای تحصیلی ایران

ویزای تحصیلی ایران واژه ای آشنا که بسیاری از افراد بسیار با آن آشنا هستند. این ویزا برای افرادی که است که می خواهند به قصد تحصیل وارد ایران شوند. به طور کلی متقاضیان اصلی این ویزا دانش آموزان، دانشجویان و طلاب دینی هستند. فرد مورد نظر باید مدارک لازم برای اخذ ویزای تضمینی از نوع تحصیلی را به دقت آماده سازد.

قطعا برای تحصیل در مقاطع مختلف در ایران مدارک مختلفی نیاز است که در بحث مربوطه به دقت توضیح خواهیم دارد. این ویزا موقتی است و فرد باید پس از اتمام درس خود به کشورش بازگردد، عموما فرد متقاضی باید از پوشش مالی مناسبی برای تحصیل در ایران برخوردار باشد. مقطع تحصیلی از مسایل مهم برای اخذ ویزاهای ایران است و فردی که بخواهد در مقطع بالاتر در ایران تحصیل کند باید مدرکی مبنی بر تایید سطح علمی از مقاطع تحصیلی قبلی خود ارائه دهد. در واقع ایران برای افرادی که می خواهند تحصیلات خود را در ایران کامل کنند سیاستی جداگانه تعیین کرده است. در نظر داشته باشید که سفر به ایران با هدف تحصیل در راه علوم دینی استقبال شده و هر فرد از هر کشوری می تواند در ایران به یادگیری علوم دینی بپردازد.

اخذ ویزای تحصیلی ایران

اخذ ویزای تجاری ایران

اخذ ویزای ایران از نوع کار به مراتب سختتر از سایر ویزاها است. افرادی که قصد کار در این کشور را دارند باید به دنبال اخذ ویزای کار باشند. این ویزا همانطور که از اسمش پیداست با هدف کار صورت می پذیرد و در واقع فرد نیاز به اقامت در مدت زمان طولانی تری دارد. برای اخذ ویزای کار در ابتدا باید محل کار و سمت وی در ایران به درستی مشخص شود. در واقع افرادی که می خواهند در ایران کار کنند باید نامه ای از کشور مبدا و از محل کار اولی خود عرضه کنند تا مشخص شود که وی بدون سابقه تخلف است و یا هر گونه تخلفی که صورت پذیرد از سمت ارگان و یا فرد مشخصی پوشش داده می شود.

توجه کنید که تمامی این موارد در روز مصاحبه به طور بسیار دقیق و سختگیرانه مورد بررسی قرار می گیرد.

اخذ ویزاهای ایران از نوع کار برای یک سری از کشورها بسیار سختتر از سایر کشورها است و این موضوع سبب می شود که فرد مورد نظر مجبور به تحمل یک سری سختی ها و رعایت قوانین سخت گیرانه باشد. به طور کلی تمدید ویزای ایران از نوع کار به صورت دوره ای صورت می گیرد.

اخذ ویزای تجاری ایران

مدارک ویزای تجاری ایران

نام و شماره ثبت شرکت دعوت کننده باید به درستی اعلام شود. موضوع دعوتنامه و باید به همراه سربرگ شرکت اسکن شود. شرکت دعوت کننده و آدرس و شماره تلفن نیز باید به درستی اعلام شود. در موارد تجاری باید نامه ای از سمت شرکت دعوت کننده عرضه شود.

اخذ ویزای ترانزیت ایران

این ویزا برای افرادی است که تنها قصد عبور از ایران برای سفر به کشور دیگری را دارند. به طور کلی مهمانداران هواپیما، کارکنان قطار، رانندگان وسایل نقلیه عمومی و خدمه کشتی و همینطور افراد عادی که قصد اقامت در ایران را ندارند و تنها می خواهند از طریق عبور از ایران به کشورهای دیگر سفر کنند باید ویزایی از نوع عبور اخذ کنند.

شما با این ویزا حق اقامت در ایران حتی به مدت یک شب هم ندارید در واقع این ویزا ساعتی محاسبه می شود و افراد باید بر طبق ساعت اعلام شده از ایران خارج شوند. تمامی افرادی که می خواهند از ایران سفر کنند باید ویزای عبور دریافت کنند و نمی توان بدون این ویزا از کشور ایران به سایر کشورها سفر کرد.

اخذ ویزای مطبوعاتی ایران

این ویزا برای تیم هایی است که با هدف خبرنگاری و مستندسازی وارد ایران می شوند عموما خبرنگاران، عکاسان، روزنامه نگار و در کل تیم های خبری که قصد پوشش رویدادهای خبری را دارند باید از ویزاهای ایران از نوع مطبوعاتی استفاده کنند. این ویزا به صورت دوره ای اعطا می شود و برای اخذ آن باید یک سری مدارک اضافه مبنی بر حسن نیت فرد خبرنگار نیز فراهم باشد. عموما ویزای ایران زمانی که با مسایل سیاسی ترکیب شود کمی سختگیرانه تر عرضه می شود به این ترتیب هرچه تیم های خبرنگار با هدف شفاف تری اقدام به اخذ ویزا مطبوعاتی کنند می توانند مدت زمان بیشتری را در این کشور به بازدید از مناطق مختلف بپردازند.

اخذ ویزای مطبوعاتی ایران

اخذ ویزای مولتی ایران

بعضی از کارشناسان و بازرگانان در طول یک زمان مشخص شده باید بارها به ایران سفر کنند، این نوع ویزا برای چنین افرادی صادر می شود. عموما در ویزاهای ایران از نوع مولتی افراد باید با دقت هدف از سفر را مشخص کنند و هر گونه ابهامی سبب می شود که اخذ ویزا دشوار شود.

افرادی که قصد انجام قراردادهای تجاری دارند و یا به طور کلی کارهای غیر سیاسی دارند نیز می توانند از ویزای ایران از نوع متعدد استفاده کنند.

از دیگر ویزاهایی که از دسته ویزاهای ایران از نوع مولتی به حساب آید مرسوم به ویزای الحاق به خانواده است. افرادی که قصد دارند در ایران ازدواج کنند و به این هدف وارد ایران می شوند باید از این نوع ویزا استفاده کنند. این ویزا به صورت دوره ای صادر می شود و فرد باید برای هر بار ورود به ایران آن را تمدید کند.

مدارک ویزای مولتی ایران

برای اخذ ویزای ایران اصل نامه درخواست شرکت باید با سربرگ و مهر و امضا رسمی مدیر عامل شرکت همراه باشد.

از اول صفحه پاسپورت مسافر باید تصویر رنگی و شفاف گرفته شود و گذرنامه باید 6 ماه اعتبار داشته باشد.

صفحات پاسپورت ورود و خروج ایران در طول یکسال گذشته باید کپی برداری شود. از صفحه اول شناسنامه میزبان نیز باید تصویر رنگی چاپ و عرضه شود.

مدت زمانی که برای ارائه کد ارجاع این ویزا در نظر گرفته می شود طولانی تر از ویزای توریستی ایران است.

مدارک ویزای مولتی ایران

قوانین اخذ ویزاهای ایران

قوانین که برای اخذ ویزاهای ایران وجود دارد به معنی سیاستی است که ایران برای بسیاری از شهروندان خارجی قرار داده است. دقت کنید که شرایط اخذ ویزای ایران برای تمامی شهروندان کشورها یکسان نیست به عنوان مثال یک شهروند آمریکایی ممکن است نیاز به چند ماه زمان داشته باشد و یا افرادی در هنگام ورود به ایران با داشتن ویزا هم دچار مشکل شوند.

یکی از قوانین اخذ ویزای ایران صدور ویزای فرودگاهی است که کمی روال را برای گردشگران خارجی آسانتر کرده است. شایان ذکر است که 7 کشور دنیا از جمله ترکیه، سوریه، لبنان، جمهوری آذربایجان، مصر، گرجستان، لبنان و … می توانند بدون داشتن ویزا و تنها با داشتن گذرنامه با اعتبار 6 ماه وارد ایران شوند. مدت زمانی که هر شهروند می تواند در ایران بماند بر اساس توافقات دیپلماتیک تعیین می شود. ویزاهای ایران به صورت ماهانه پیگیری می شود.

به عنوان مثال اتباع خارجی می توانند برای 14 روز یا کمتر به مناطق آزاد ایران از جمله کیش، قشم و چابهار بدون داشتن ویزا سفر کنند. اگر فرد بخواهد مدت زمان بیشتری در ایران بماند و یا سایر شهرهای ایران را ببیند باید به دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه مراجعه کند و طبق قانون ایران اقدام به دریافت ویزا کند. عموما چنین روالی نیاز به راهنما و یا مشاور دارد.

به طور کلی سه شرط زیر برای اخذ ویزای بلند مدت ضروری است:

برای دریافت ویزای 3 ماهه نیاز به 3 ویزای یک ماهه دارید. برای دریافت ویزای 6 ماه نیاز به دو ویزای 3 ماه دارید و این موضوع در خصوص ویزای یکساله به دو ویزای 6 ماهه تغییر می کند.

یک نوع ویزای دیگر نیز وجود دارد که به ویزای کثیر المسافر مشهور است، این ویزا برای افرادی که به دفعات زیاد به ایران سفر می کنند، این ویزا با توجه به تعداد دفعات سفر و همین اعتبار های مطرح در چندین لاین صادر می شود. البته اعطای این ویزا به کشور تبعه هم بستگی دارد. عموما ویزای مولتی ایران بین سه ماه، شش ماه، یک سال متغیر است. این ویزا سبب می شود که فرد در وقت و هزینه خود صرفه جویی کند.

قوانین ویزای ایران از نوع بلند مدت

تمدید ویزای ایران

اعتبار ویزاهای ایران ۳ ماه می باشد ، که ۳۰ روز می توانند در ایران اقامت داشته باشند در صورت نیاز بیشتر به ماندن در ایران باید دوباره تقاضای ویزا بدهند. درواقع باید به پلیس اتباع خارجی مراجعه کنند و درخواست تمدید ویزا دهند البته توجه داشته باشید که پاسپورت را به همراه داشته باشند.

نکات طلایی اخذ ویزاهای ایران

عموما ویزای تورستی طبق شرایط خاصی تمدید می شود و تمدید آن سخت است.

در روز مصاحبه فرد متقاضی باید بتواند اهداف خود را به درستی عنوان کند.

وزارت امور خارجه ایران برای راحتی مسافران و گردشگران امکان دریافت ویزا در فرودگاه را نیز فراهم ساخته است.