مهاجرت به ترکیه

اگر شما قصد مهاجرت را دارید باید با کلیهٔ قوانین مربوط به مهاجرت آشنا شوید و حداقل شرایط لازم برای مهاجرت را داشته باشید. ما در این مقاله قصد داریم شما را با کلیه مراحل و شرایط مهاجرت به ترکیه آشنا کنیم. امروزه همهٔ ما کم و بیش با واژهٔ مهاجرت رو به رو می‌ شویم و افراد زیادی را می‌ بینیم که قصد مهاجرت به کشور خاصی را دارند. مهاجرت به کشور ترکیه هم یک نمونه از این نوع مهاجرت‌ ها است.

در سال‌ های اخیر شمار مهاجران روز به روز در حال افزایش بوده. از آنجایی که روز به روز تعداد مهاجرت کنندگان افزایش می‌ یابد شرایط کشورهای مختلف برای پذیرش مهاجر هم سختتر می‌ شود. برای اینکه اطلاعات شما در مورد مهاجرت و شرایط پذیرش آن بالا رود سعی داریم اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهیم. در اینجا برخی از انواع مهاجرت مانند مهاجرت از طریق ازدواج، مهاجرت از طریق تحصیل، مهاجرت از طریق خرید ملک، مهاجرت از طریق کارافرینی و مهاجرت از طریق تخصص یا کار را بررسی می‌ کنیم.

مهاجرت به ترکیه

مهاجرت عبارت است از نقل مکان یا جا به جایی مردم از جایی به جای دیگر که این جابه جایی می‌ تواند اهداف مختلفی داشته باشد. بعضی از افراد با توجه به شرایط مناسب کشور مقصد در ارتباط با کار، سیاست، در آمد بیشتر و یا مسکن بهتر مهاجرت می‌ کنند برخی دیگر هم در اثر مشکلاتی مانند فقر، جنگ، بیماری و یا مسائل بهداشتی مهاجرت می‌ کنند. مهاجرت سالیان طولانی است که در بین مردم رواج دارد و تعریف کلی آن عبارت است از جا به جایی افراد از یک کشور به کشور دیگر که در آن شهروند نیستند. اگر شما قصد مهاجرت به یک کشور را دارید باید یک سری ویژگی‌ ها را برای اقدام به مهاجرت داشته باشید. ما در این جا شما را با بعضی شرایط اولیه برای مهاجرت آشنا می‌ کنیم.

زمانی که می‌ خواهید برای مهاجرت تصمیم گیری کنید باید هدف خود را مشخص کنید اینکه برای کار می‌ خواهید به کشور مقصد بروید یا ازدواج و یا تحصیل. بدون هدف مهاجرت کردن می‌ تواند شرایطی را برای شما مهیا کند که به آنچه تصور می‌ کردید نرسید و این باعث ناکامی شما می‌ شود.

اولین قدم برای مهاجرت کردن داشتن اراده و اطمینان در تصمیم به مهاجرت است. اگر در این راه شک دارید باید اول تمام جوانب آن را بسنجید و بعد از مطمئن شدن در تصمیم گیری خود اقدام به مهاجرت کنید. مخصوصاً برای کسانی که از لحاظ عاطفی حساس هستند باید بدانند که با مهاجرت کردن ممکن است برای یک مدت طولانی از دیدار با خانواده و دوستان خود محروم شوند بنابراین اگر جز این دسته از افراد هستید در تصمیم گیری خود به خوبی فکر کنید.

مهاجرت به ترکیه

انواع مهاجرت به ترکیه

مهاجرت به کشور ترکیه هم مانند مهاجرت به هر کشور دیگری راه‌ های مختلفی دارد که باید با آنها آشنا شوید. برای مهاجرت به این کشور روش‌ های مختلفی وجود دارد. ما در این بخش روش‌ های مهاجرتی را طبقه بندی کرده و هر یک از این روش‌ ها را به طور مجزا مورد بررسی قرار می‌ دهیم.

مهاجرت به ترکیه از طریق ازدواج

برخی از افراد برای مهاجرت به ترکیه گزینه ازدواج را انتخاب می‌ کنند. افرادی که می‌ خواهند با یک شهروند ترکیه‌ ای ازدواج کنند باید پس از ازدواج یک دورهٔ 3 تا 5 ساله را بگذرانند سپس اقدام به دریافت اقامت دائم کنند. در این مدت ماموران مربوطه تحقیقات لازم را انجام می‌ دهند تا از صوری نبودن ازدواج شما اطمینان حاصل کنند

برای مهاجرت از طریق ازدواج باید به یک سری نکات مهم توجه کنید. اول اینکه به فکر یک ازدواج صوری برای رفتن به ترکیه نباشید، زیرا مسئولان مربوط به امر تحقیق به دنبال یافتن مدارک و اسناد قطعی برای اثبات ازدواج شما هستند. فردی که قرار است با او ازدواج کنید باید ملیت ترکیه را داشته باشد و پناهنده آن کشور نباشد. ازدواج شما باید کاملاً به صورت رسمی باشد تا بتوانید اقامت دائم بگیرید. ضمناً پس از ازدواج با شهروند ترکیه‌ ای به مدت 3 تا 5 سال نمی‌ توانید تحت عنوان شهروند ترکیه‌ ای وارد کشور ترکیه شوید بلکه باید به صورت توریست و برای گردشگری وارد شوید که این دوره هم نمی‌ تواند بیشتر از 89 روز باشد. اینها ضروریترین شرایط برای مهاجرت از طریق ازدواج بود که برای مهاجرت به کشور ترکیه از این طریق باید سایر شرایط را نیز بررسی کنید

مهاجرت به ترکیه از طریق ازدواج

مهاجرت تحصیلی به ترکیه

ترکیه به دلیل داشتن دانشگاه‌ های معتبر مقصد افراد زیادی برای مهاجرت است. برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه باید نسبت به شرایط آن آگاه باشید. از آنجایی که کشور ترکیه یک کشور اوراسیایی است با کشورهای اروپایی زیادی در ارتباط بوده و دانشگاه‌ های آن بسیار معتبر هستند و با برخی دانشگاه‌ های اروپایی مثل دانشگاه هاروارد ارتباط مستقیم دارند. برای مهاجرت به روش تحصیل باید در آزمون تومر شرکت کنید و مدرک آن را دریافت کنید. سپس از یک موسسه آموزشی و یا دانشگاه در ترکیه پذیرش بگیرید و ثبت نام کنید.

ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه‌های ترکیه

برای کسانی که می‌ خواهند در مقطع کارشناسی در دانشگاه ترکیه تحصیل کنند باید بدانند که دانشگاه‌های ترکیه همه ساله آزمون‌ هایی را برگزار می‌ کنند که پس از کسب نمرهٔ مورد نظر می‌ توانید در این دانشگاه پذیرش بگیرید. بعضی از دانشگاه‌ های ترکیه معدل را نیز جزء شرایط پذیرش خود قرار می‌ دهند. در این آزمون دو دفترچه وجود دارد که یکی از آن ها دفترچه مربوط به سؤالات ریاضی، هندسه، تست هوش و غیره است و دفترچه دوم مربوط به سؤالات درس زبان ترکی است که جواب دادن به آن اختیاری بوده و ملاک پذیرش در دانشگاه نیست و در صورتی که نمره شما از حد نصاب کمتر شد می‌ توانید با شرکت در آزمون تومر آن را جبران کنید.

مهاجرت تحصیلی به ترکیه

ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه‌ های ترکیه

ادامه تحصیل در مقطع ارشد و دکترا تقریباً شرایط مشابهی داردآزمونی سالی دوبار توسط سازمان سنجش کشور ترکیه برگزار می‌ شود که سؤالات آن بیشتر جنبه استعداد تحصیلی داشته و از دروس تخصصی در آن سوالی مطرح نمی‌ شود. مواد این آزمون عبارتند از ریاضی، هوش، استدلال منطقی و درک مطلب زبان ترکی.

در این مورد شما باید در یکی از آزمون‌ های بین المللی زبان انگلیسی مانند  TOEFL،IELTS  و … شرکت کنید و حد نصاب لازم را کسب کنید. البته در برخی از دانشگاه‌ ها و برای تعداد محدودی از رشته‌ ها نیاز به ارائهٔ مدرک دیپلم زبان انگلیسی نیست.

پس از شرکت در آزمون تومر مدرکی تحت عنوان دیپلم زبان تومر به شما اعطا می‌ شود این آزمون در برخی دانشگاه‌ های ترکیه به صورت هفتگی یا روزانه برگزار می‌ شوند. پس از قبولی در این آزمون‌ ها باید مدارک خود شامل مدارک مربوط به آزمون‌ های فوق، مدارک ترجمه شده مقاطع تحصیلی قبلی و سایر مدارک مربوطه را به دانشگاه مورد نظر ارائه دهید و پس از مصاحبهٔ حضوری و قطعی شدن ثبت نام پذیرش شما انجام می‌ شود. برای کسانی که مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل را برای دریاقت اقامت خود انتخاب می‌ کنند انجام کلیه مراحل ذکر شده ضروری است.

مهاجرت تحصیلی به ترکیه

مهاجرت به ترکیه از طریق خرید ملک

یکی دیگر از راه‌های مهاجرت خرید ملک در این کشور است. طبق قانون شماره 6458 که در تاریخ 2013/11/4 در روزنامه جمهوری ترکیه منتشر شد، شما می‌ توانید با خرید ملک در ترکیه اقامت موقت یکساله این کشور را دریافت کنید.

با گرفتن اقامت موقت ترکیه از طریق خرید ملک می‌ توانید در بانک‌ های ترکیه حساب بانکی باز کنید، فرزندان خود را در مدرسه‌ های ترکیه ثبت نام کنید و تا زمانی که سند ملک به نام شما است می‌ توانید اقامت موقت خود را تمدید کنید. پس از گذشت 5 تا 8 سال در حالی که هنوز صاحب ملک هستید و سند ملک به نام شماست می‌ توانید اقامت موقت خود را به اقامت دائم تبدیل کنید. بنابراین اگر قصد مهاجرت به کشور ترکیه از این طریق را دارید خرید ملک باید در اولویت کارهای شما باشد.

مهاجرت به ترکیه از طریق خرید ملک

مهاجرت به ترکیه از طریق کارآفرینی

یکی از روش‌ های مهاجرتی ترکیه کارافرینی است که بهترین روش کار آفرینی هم ثبت شرکت در ترکیه است. این روش برای مهاجرت نسبت به روش‌ های دیگر مسیر پیچیده‌تری دارد. نخست اینکه شما باید یک طرح توجیح اقتصادی را در کنسولگری ترکیه در ایران تأیید کنید و از طرفی از وزارت کار ترکیه نیز مجوز اخذ کار بگیرید. دولت ترکیه از سرمایه گذاران داخلی و خارجی ترکیه به صورت برابر حمایت‌ های اقتصادی می‌ کند. از آنجایی که ایرانیان بدون ویزا می‌ توانند سه ماه در کشور ترکیه حضور پیدا کنند توصیه می‌کنیم قبل از ورود به این راه، مدتی را در ترکیه سپری کرده و با تحقیق در مورد بازار کار مورد نظر وارد شاخه ی مهاجرت به کشور ترکیه از طریق کارافرینی شوید. برای شروع فرآیند ثبت شرکت باید اساسنامه و نام تجاری شرکت خود را در سامانه مرسیس ثبت کنید.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت در ترکیه:

  1. اساسنامه شرکت
  2. اصل پاسپورت و دو نسخه کپی آن
  3. شماره مالیاتی شرکت که از اداره دارایی ترکیه دریافت می‌ کنید
  4. کارت بازرگانی
  5. افتتاح حساب بانکی به نام شرکت
  6. معرفی مشاور مالیاتی شرکت
  7. گواهی عدم سوء پیشینه

مهاجرت به ترکیه از طریق کارآفرینی

کارافرینی در ترکیه مزایای زیادی دارد از جمله ارتباط با کشورهای اروپایی، مالیات‌ های پایین، رقابتی بودن فضا، استفاده از نیروی کار جوان و موقعیت جغرافیایی منطقه فقط گوشه‌ ای از مزایای ثبت شرکت و کارآفرینی در ترکیه هستنداین کشور بیشترین جمعیت جوان را در مقایسه با کشورهای اروپایی دارد که باعث شده انگیزه و اشتیاق کار در این کشور بالا رود.

در این روش مهاجرت به ترکیه هم مانند سایر روش‌ ها بعد از گذشت تقریباً 5 سال می‌ توانید اقامت موقت خود را به اقامت دائم تبدیل کنید که در مدت این 5 سال باید شرکت شما فعالیت داشته باشد و خدمات خود را ارائه دهد. پس از اینکه اقامت موقت شما در ترکیه ثبت شد می‌ توانید پاسپورت و شناسنامه ترکیه‌ ای دریافت کنید. بنابراین اگر به دنبال مهاجرت کاری هستید باید از قبل تمام جوانب آن را بسنجید و بعد در این راه پر ریسک قدم بگذارید.

مهاجرت به ترکیه از طریق تخصص یا کار

مهاجرت کار به ترکیه یکی از بهترین روش‌ ها برای مهاجرت به این کشور است. اغلب کسانی که می‌ خواهند به ترکیه مهاجرت کنند به دنبال مهاجرت به ترکیه از طریق کار هستند بنابراین در این زمینه سؤالات زیادی مطرح می‌ شود و لازم است که ما در اینجا به کلیهٔ ابهامات شما پاسخ دهیم. بنابراین برای رسیدن به پاسخ سوالاتتان تا پایان این مقاله با ما همراه شوید.

یکی از بهترین روش‌ ها برای مهاجرت روش دریافت ویزای کاری آن کشور است. شما در این روش می‌ توانید علاوه بر پیدا کردن کسب و کار با پرداخت مالیات اقامت دائم این کشور را بگیرید و تبعهٔ این کشور به حساب بیایید. بنابراین یکی از آسانترین و بهترین روش‌ های مهاجرتی به ترکیه، اخذ ویزای کاری ترکیه است. از طرفی کشور ترکیه جزء همسایه‌ های نزدیک کشور ما است و چون از لحاظ فرهنگی به هم نزدیک هستیم برای ایرانیان گزینهٔ مناسبی جهت کار و زندگی است. اگر به دنبال مهاجرت کاری هستید باید تقریباً یک ماه قبل از مهاجرت به کشور ترکیه به محل مأموریت دیپلماتیک ترکیه رفته و هدف خود از مهاجرت به این کشور را به صورت واضح و روشن برای آنها شرح دهید توجه داشته باشید که در این زمینه صداقت حرف اول را می زند.

مهاجرت به ترکیه از طریق تخصص یا کار

برای دریافت اقامت کاری ترکیه باید یک شرکت در ترکیه از شما تقاضای کار کند. شرکت مورد نظر باید رسمی و ثبت شده باشد. این شرکت با توجه به شغل و حرفهٔ مورد نظر به اداره کار ترکیه درخواست اجازه برای شخص مورد نظر را می‌ دهد در صورتی که وزارت کار با این درخواست موافقت کند به شخص اجازهٔ همکاری با این شرکت را می‌ دهند و برای وی اقامت یکساله صادر می‌ شود.

نکته‌ ای که قابل توجه است این است که برای کشور ترکیه هم مانند سایر کشورها اتباع آن کشور در اولویت هستند یعنی در صورتی که برای حرفهٔ مورد نیاز آن شرکت شخصی از شهروندان ترکیه‌ ای نبود آن شرکت می‌ تواند از خارج از ترکیه نیروی مورد نظر خود را وارد کند. بنابراین پیدا کردن کار در ترکیه ممکن است سخت باشد اما در سال‌ های گذشته افراد زیادی توانستند از این طریق ویزای خود برای مهاجرت به ترکیه را بگیرند. ویزای یکساله شما هر سال تمدید می‌ شود و پس از گذشت 5 سال کار متوالی ویزای شما به ویزای اقامت دائم تبدیل می‌ شود.

مهاجرت به ترکیه از طریق تخصص یا کار

سرمایه مورد نیاز برای مهاجرت به کشور ترکیه

نکته بعدی برای مهاجرت کردن بررسی بودجهٔ کافی است. ابتدا باید انواع مهارجت ها را بررسی کنید تا بتوانید مهاجرتی پیدا کنید که با بودجهٔ شما سازگاری داشته باشد مهاجرت‌ های تحصیلی جزء ارزانترین مهاجرت‌ ها هستند در حالی که مهاجرت‌ های تجاری جزء گرانترین و پرریسکترین مهاجرت‌ ها به حساب می‌ آیند. بنابراین کلیهٔ مهاجرت‌ ها را بررسی کنید و آن ها را با بودجهٔ خود بسنجید و اگر بودجهٔ کافی برای مهاجرت را ندارید فعلاً تصمیم به مهاجرت نگیرید.

سرمایه مورد نیاز برای مهاجرت به کشور ترکیه

اقامت موقت ترکیه

اگر برای مهاجرت به ترکیه اقامت موقت را انتخاب کردید باید بدانید که در اقامت موقت شما فقط برای یک مدت محدود می‌ توانید در ترکیه بمانید به عنوان مثال برای گردشگردی، یا تحصیل و یا انجام یک فعالیت اقتصادی در یک دور مشخص بسته به نوع اقامتی که گرفته‌ اید می‌ توانید آن را تمدید کنید البته بعضی از اقامت‌ های موقت قابل تمدید نیستند.

اقامت دائم ترکیه

اگر برای مهاجرت به کشور ترکیه اقامت دائم را انتخاب کردید باید بدانید که در اقامت دائم به شما اجازهٔ زندگی دائمی در این کشور را می‌ دهند. نکته‌ ای که قابل توجه است این است که شما برای گرفتن اقامت دائم در ترکیه ابتدا باید اقامت موقت از نوع تمدید شونده بگیرید و بعد از چند بار تمدید و احراز شرایط مورد تأیید اداره مهاجرت به ترکیه می‌ توانید اقامت موقت خود را به اقامت دائم تبدیل کنید

اقامت دائم ترکیه

اقامت توریستی ترکیه

ترکیه یک نوع اقامت تحت عنوان اقامت توریستی دارد که شما می‌ توانید به مدت 3 ماه یا 90 روز در این کشور بمانید. ایرانیان برای دریافت این نوع اقامت نیاز به ویزا ندارد و شما می‌ توانید بدون هیچ مشکلی وارد کشور ترکیه شوید ولی حق هیچ گونه فعالیت تجاری یا تحصیلی و یا کار را در این مدت ندارید. اگر تمایل دارید که بیشتر از 3 ماه در کشور ترکیه بمانید باید با اجازه  از مقامات رسمی این کشور مدت اقامت خود را تمدید کنید ولی در صورتی که بدون تمدید اقامت بخواهید در این کشور بمانید مشمول جریمه و حتی اخراج از کشور خواهید شد

اگر قصد دارید بیش از 3 ماه در ترکیه بمانید باید ویزای اقامت 6 ماه را دریافت کنید در این نوع ویزا هم شما حق خرید و فروش، کار و یا تحصیل را ندارید. تحت شرایطی مانند اجاره منزل مسکونی و تأیید اجاره نامه توسط یکی از دفاتر اسناد رسمی معتبر ترکیه می‌ توانید اقامت توریستی یکساله دریافت کنید