مهاجرت به مالزی

گاهی ممکن است به دلایل مختلف قصد مهاجرت از ایران را داشته باشید. این دلایل می توانند گوناگون باشند و این شما هستید که باید تصمیم بگیرید کدام کشور برای اقامت مناسب تر است. یکی انتخاب های شما می تواند مالزی باشد. شما ممکن است قصد مهاجرت به مالزی را داشته باشید و یا به فکر این کار افتاده باشید.

درباره کشور مالزی

این کشور درجنوب شرق آسیا واقع شده است و پایتخت آن شهر کوالالامپور می باشد. حکومت در مالزی به صورت دوره های پنج ساله بوده و هر کدام از سلطان های ایالت ها 9 گانه به صورت دوره ای بر مالزی حکومت می کنند. البته سلطنت در مالزی یک مقام نیمه تشریفاتی بوده و شاه بر اساس توصیه های مجلس و نمایندگان پارلمان این کشور عمل می کند. مالزی با جمعیت تقریبی 30 میلیون نفر دارای تراکم جمعیت متناسبی نسبت به مساحت این کشور می باشد.

درباره کشور مالزی

وقتی بخواهیم از لحاظ اقتصادی مالزی را بررسی کنیم موارد متعددی قابل توجه قرار می گیرد. این کشور در دهه های 1980 تا 90 با سیاست هایی که دولت وقت به خرج داد توانست صنایع سنگین این کشور را شکوفا کند و بخشی از درآمد کل کشور به صادرات این موارد اختصاص یافت. همچنین مالزی توانسته است برپایه سیاست های مستحکم اقتصادی به رتبه های بالایی در تجارت آسیا و جهان دست پیدا کند.

دین رسمی مردم مالزی اسلام می باشد و طبق سرشماری های انجام شده حدود 61 درصد مردم در مالزی مسلمان هستند. از لحاظ فرهنگی نیز مردمان این کشور بسیار خون گرم و مهربان هستند. به علت سرمایه گذاری های ژاپنی ها در مالزی و مدیریت مدیران ژاپنی در این کشور،نظم به یک مقوله جدا نشدنی در کارهای مالزیایی ها تبدیل شده است.

در مالزی می توانید رستوران های مسلمانان را با مارک حلال بر روی شیشه آن تشخیص دهید. همچنین تعدد ادیان نیز در مالزی وجود دارد و هندو ها و بودایی ها نیز در این کشور زندگی می کنند.

جاذبه های گردشگری و توریستی این کشور هم بسیار زیبا و دیدنی است. به طور کل مالزی یک کشور با پایه های اقتصادی قوی به حساب می آید که روز به روز نیز در حال رشد و شکوفایی بیشتر است و می تواند گزینه خوبی برای مهاجرت باشد و اگر قصد به مهاجرت دارید، می توانید مهاجرت به مالزی را در اولویت قرار دهید.

درباره کشور مالزی

مهاجرت به مالزی

حال شاید برای شما این سوال پیش بیاید که چه کشوری برای زندگی مناسب تر است؟ یا برای مهاجرت به یک کشور دیگر چه ملاکی را باید در نظر گرفت؟ حال قصد داریم یکی از کشورهایی که به مقصد مهاجران تبدیل شده است را برای شما به طور کامل معرفی کنیم.

مهاجرت یا کوچ کردن زمانی اتفاق می افتد که مردم از شرایط نا مساعد محل زندگی خود همانند: مشکلات اقتصادی، فقر، مشکلات سیاسی، بلایای طبیعی، جنگ و نبود امنیت ناراضی هستند و می خواهند از این شرایط دور شوند؛ و یا ممکن است مقصد و کشوری که مد نظر دارند بسیار ایده آل و دارای شرایط خوب و محیا برای زندگی راحت باشد. مهاجرت ها می توانند بسیار به نفع کشور مقصد باشند زیرا نیروی کار جدید برای کشور های توسعه یافته فراهم می شود و به کمک آن ها می توانند کارخانه های جدید احداث کرده اقتصاد خود را قوی تر از قبل کنند.

مهاجرت خارجی

این گونه مهاجرت بین کشور ها اتفاق می افتد و از نمونه های آن می توان به مهاجرت اروپاییان در قرن نوزدهم به استرالیا و آمریکا، مهاجرت کارگران ترکیه ای به آلمان غربی پس از جنگ جهانی دوم و مهاجرت هایی از این دست که در تاریخ به وفور اتفاق افتاده اند ، اشاره کرد که برای کسب منافع بیشتر در کشور مقصد به آن سفر می کنند و به نوعی یک مهاجرت اختیاری به حساب می آید.

پناهندگی

این نوع مهاجرت به خاطر شرایط بد زندگی در کشور مبدا روی می دهد که باعث می شود مردم بالاجبار و برای رهایی از این شرایط به یک کشور بهتر مهاجرت کنند. از نمونه های آن نیز می توان به آغاز جنگ شوروی در افغانستان و مهاجرت افغان ها به ایران و پاکستان اشاره نمود.

مهاجرت به مالزی

دلایل مهاجرت به کشور مالزی

دلایل اصلی مهاجرت نیز همان طور که گفته شد می تواند ناامنی، جنگ، سیاست، قحطی، بیماری و یا یافتن مکانی برای زندگی بهتر باشد.

بیشتر افرادی که دست به مهاجرت اختیاری به کشور های پیشرفته و صنعتی همانند آمریکا، مالزی و کانادا می زنند به دنبال یافتن شغل پر درآمد و مکانی خوب و باکیفیت برای زندگی هستند

انواع مهاجرت به مالزی

از لحاظ مختلف می توان مهاجرت ها را دسته بندی کرد به طور نمونه

از لحاظ زمانی مهاجرت ها به دو نوع کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم می شود.

برخی مهاجرت ها ممکن است از لحاظ مسافت طی شده بررسی شود که باز هم به دونوع تقسیم می شوند: مهاجرت های نزدیک، مهاجرت های دور

می توان از لحاظ اختیاری و یا اجباری بودن نیز مهاجرت ها را بررسی نمود؛ یعنی اینکه آیا فرد به خواست خود مهاجرت کرده است و یا مجبور به مهاجرت شده است.

مهاجرت های بین المللی نیز به چهار دسته تقسیم می شوند.

  1. فرار مغز ها، به این معنا که افراد دارای تخصص و کارآمد به کشور های دیگر مهاجرت می کنند.
  2. مهاجرانی که به دنبال پیدا کردن شغل مناسب در یک کشور دیگر، مهاجرت می کنند.
  3. مهاجران غیرقانونی نیز در این لیست قرار می گیرند. این افراد چون نتوانسته اند از راه های قانونی اقدام به مهاجرت کنند لذا از روش های غیر قانونی دست به این کار زده اند.
  4. دسته چهارم نیز پناهنده ها و آوارگان جنگی هستند. این افراد به دلیل وخامت اوضاع در کشور خود به ناچار و برای حفظ جان خود مجبور به مهاجرت می شوند.

انواع مهاجرت به مالزی

مهاجرت به مالزی از طریق تحصیل

در حال حاضر حدود 2 درصد جمعیت کل دانشجوهای بین الملل در مالزی به تحصیل مشغول هستند و از این حیث مالزی رتبه یازدهم را در بین کشور های جهان در بخش پذیرش و جذب دانشجو در دنیا دارد. مهاجرت به مالزی از طریق تحصیل در تمام سنین و تمام مقطع های تحصیلی امکان پذیر است همچنین زبان تدریس در مالزی زبان انگلیسی می باشد که یک ویژگی مثبت به شمار می رود.

مزایای تحصیل در مالزی

اگر قصد مهاجرت به کشور مالزی را دارید آن هم به قصد ادامه تحصیل باید از مزایای آن اطلاع داشته باشید.

تحصیل به زبان انگلیسی

اخذ و پذیرش ویزای تحصیلی بدون داشتن مدرک زبان

اعتبار مدرک دانشگاه ها و مراکز علمی مالزی در جهان

امکان تحصیل با هزینه کم

امکان اشتغال در حین تحصیل

ارائه دوره های کوتاه مدت و بلند مدت زبان انگلیسی در دانشگاه محل تحصیل

امکان استفاده و بهره مندی از خوابگاه های دانشجویی با امکانات مناسب وهزینه کم

مهاجرت به مالزی از طریق تحصیل

برخی از مدارس بین المللی مالزی

شما می توانید در تمام سنین برای تحصیل به مالزی مهاجرت کنید پس با برخی از مدارس بین المللی مالزی که بسیار معتبر هستند آشنا شوید:

  • مدرسه بین المللی کوالالامپور
  • مدرسه بین المللی کینگزلی
  • مدرسه بین المللی وستلیک
  • مدرسه بین المللی ویکتوریا
  • مدرسه بین المللی شاهزاده ولز

برخی از دانشگاه های معتبر مالزی

اگر برای تحصیلات عالیه قصد مهاجرت به کشور مالزی را دارید می توانید یکی از دانشگاه های برتر دنیا را که در مالزی شعبه دارند را انتخاب کنید و به قصد ادامه تحصیل در هر یک از آن ها مهاجرت به مالزی را در دستور کار خود قرار دهید.

  • دانشگاه موناش
  • دانشگاه کرتین تکنیک ساراواک
  • دانشگاه ناتینگهام
  • دانشگاه ساوهمپتون
  • دانشگاه هریوت وات
  • دانشگاه ریدینگ

این ها تنها بخشی از دانشگاه های معتبر درمالزی هستند که شما می توانید با مهاجرت به مالزی در آن ها ادامه تحصیل دهید.

مهاجرت به مالزی از طریق تحصیل

اخذ ویزای تحصیلی مالزی

اخذ ویزای تحصیلی مالزی بسیار آسان می باشد و شما می توانید به صورت آنلاین تقاضای صدور ویزا بدهید. البته باید در نظر داشته باشید برای صدور ویزای شما و مهاجرت برای تحصیل باید نامه پذیرش خود را از دانشگاه مقصد خود در مالزی اخذ نموده باشید. بدون نامه پذیرش هیچ ویزایی جهت مهاجرت به کشور مالزی برای شما صادر نمی شود.

همچنین نکته دیگری که قابل ذکر است این است که شما باید حتما داوطلب دانشگاه های دولتی و یا مراکز خصوصی در مالزی باشید تا اجازه مهاجرت جهت تحصیل برای شما به صورت آنلاین صادر گردد. در غیر این صورت اگر دانشجوی مراکز فنی و حرفه ای و یا مراکز زبان باشید نمی توانید به صورت آنلاین ویزا جهت مهاجرت اخذ نمایید.

جهت صدور ویزای تحصیلی خود در مالزی باید علاوه بر پرداخت هزینه های دانشگاه 200 دلار نیز اضافه تر پرداخت نمایید تا ویزای یک ساله برای شما صادر گردد پس از آن می توانید در طول مدت تحصیل خود ویزای خود را مجدد تمدید نمایید. از دلایل مهمی که سبب علاقه مندی دانشجویان به تحصیل در مالزی می باشد هزینه های کم تحصیل و شهریه های مقرون به صرفه دانشگاه های مالزی می باشد.

مهاجرت به مالزی از طریق تحصیل

مهاجرت به مالزی از طریق کار

اگر قصد مهاجرت را دارید می توانید از طریق اخذ ویزای کار در این کشور اقدام به مهاجرت به مالزی و اخذ ویزای آن کنید. شما برای مهاجرت و اخذ ویزای کار به یک job offer  نیاز دارید تا به صورت اسپانسر شما در مالزی باشد و بتواند دعوت به کار شرکت ها و کارخانجات مختلف در مالزی را برای شما ارسال کند تا بتوانید مهاجرت از طریق کار یا تخصص را انجام دهید. مدت زمان این ویزا دو ساله است که البته بر اساس تقاضای شما و نیاز کارفرمای شما که می تواند یکی از شرکت ها و یا کارخانجات مالزی باشد ،مجدد تمدید گردد.

مقررات کار در مالزی

زبان کشور مالزی مالایایی می باشد که در تمام اداره جات دولتی آن استفاده می شود. در مبادلات تجاری و صادراتی نیز از زبان انگلیسی استفاده می کنند که لازم است این زبان را حتما فرابگیرید. ساعت کاری ادارات مالزی از دوشنبه تا جمعه و از نه صبح تا هفده بعد از ظهر می باشد. همچنین چون مالزی یک کشور مسلمان می باشد برای مسلمانان تایم نماز نیز در نظر گرفته شده است. همچنین شما به نسبت کاری که در شرکت مربوطه انجام می دهید اجازه مرخصی و تعطیلات را دارید. برای مثال اگر تمام روزهای کاری را در شرکت حضور داشته باشید می توانید ده روز کاری را مرخصی بگیری و به تعطیلات بروید.

روش درخواست کار نیز در این کشور و مهاجرت به قصد کار کردن برای شرکت های بزرگ و بین المللی معمولا به صورت آنلاین می باشد. شما با ارسال رزومه خود می توانید شغلی مناسب در یکی از شرکت های مالزی پیدا کرده و قصد مهاجرت به کشور مالزی نمایید.

مهاجرت به مالزی از طریق کار

مهاجرت به مالزی از طریق خرید ملک

حال قصد داریم مهاجرت به کشور مسلمان مالزی از طریق خرید ملک را بررسی کنیم. مهاجرت از این طریق نیز یکی از راه های معمول و تقریبا آسان به شمار می رود. مهاجرت به کشور مالزی از طریق طرح خانه دوم برای افرادی که قصد دارند با همسر و فرزندان خود در این کشور اقامت کنند فراهم می باشد.

در این طرح شما می توانید با پدر یا مادر بالای 60 سال خود اقدام به مهاجرت به مالزی بکنید و اقامت ده ساله مالزی را دریافت نمایید. نکته مهمی که در این طرح وجود دارد این است که اگر به این طریق قصد مهاجرت به کشور مالزی را دارید نمی توانید هیچگونه فعالیت کاری و تجاری در مالزی انجام دهید.

اشخاص بالای 50 سال که قصد مهاجرت و استفاده از طرح خانه دوم را دارند باید ثابت کنند که سرمایه ای در حدود صد هزار دلار را دارا می باشند تا اجازه مهاجرت به آن ها داده شود. در باقی موارد نیز افراد باید بتوانند اثبات کنند که ماهیانه حدود سه میلیون تومان درآمد دارند که این درآمد می تواند به صورت اوراق بهادار و یا سود سرمایه گذاری نیز باشد.

برای افرادی نیز که زیر پنجاه سال سن دارند باید اثبات شود که سرمایه ای در حدود پنجاه هزار دلار دارا می باشند تا بتوانند اجازه مهاجرت به کشور مالزی را اخذ کنند. شما با خرید ملک در مالزی می توانید اقدام به شرکت در این طرح کنید و اجازه مهاجرت را کسب کنید. همچنین باید یک حساب پس انداز در مالزی به مبلغ 87 میلیون تومان افتتاح کنید و پس از مدت یک سال می توانید مبلغی از آن را برداشت کنید ولی نباید میزان سپرده شما از 43 میلیون تومان کمتر شود و این مبلغ باید تا مدت ده ساله اقامت شما در مالزی در این حساب پس از انداز باقی بماند.

مهاجرت به مالزی از طریق خرید ملک

 مهاجرت از طریق کارافرینی

یکی دیگر از راه هایی که میتوان با آن اجازه مهاجرت به مالزی را بدست آورد ثبت شرکت، سرمایه گذاری و کار آفرینی می باشد. به این صورت که شما اقدام به ثبت یک شرکت و کارآفرینی در مالزی می کنید و سپس از این طریق مهاجرت برای شما فراهم می شود.

شرکت هایی که می توانید در مالزی به ثبت برسانید

  1. اولین نوع شرکت هایی که می توانید در مالزی ثبت کنید و به واسطه آن مهاجرت به کشور مالزی را بگیرید شرکت هایی هستند که تمام سرمایه آن ها توسط افراد خارجی تامین می شود و باید حدود سرمایه اولیه آن 500000 رینگیت باشد. در مورد تاسیس رستوران و شرکت های واردات و صادرات حداقل سرمایه اولیه شما باید یک میلیون رینگیت باشد.
  2. نوع دیگر نیز به صورت ثبت شرکت و کارآفرینی مشترک می باشد. به این صورت که شما با یک شرکت مالزیایی دیگر همکاری کرده و پنجاه درصد سهم ثبت شرکت برای شما می باشد و حدود سرمایه اولیه که برای این همکاری مشترک احتیاج دارید حدود 350000 رینگیت می باشد.

این ها روش هایی هستند که می توانید از طریق آن اقدام به ثبت شرکت و کارآفرینی و همچنین مهاجرت نمایید.

 مهاجرت از طریق کارافرینی

مهاجرت از طریق ازدواج

آخرین روشی که میتوان برای مهاجرت استفاده کرد از طریق ازدواج می باشد. شرایط و قوانینی که در این روش برای مهاجرت در نظر گرفته شده است بسیار متفاوت از سایر روش ها می باشد.

در این روش مرد یا زنی که تابعیت مالزیایی دارند می توانند با ازدواج، برای زوج خود اجازه اقامت و مهاجرت به مالزی را دریافت کنند. البته شرایط و شروط خاصی نیز برای اخذ مهاجرت به این کشور از طریق ازدواج وجود دارد.

یکی از این شروط این است که توسط زوجین به اثبات برسد که این ازدواج یک ازدواج سوری نیست و صرفا برای به دست آوردن اجازه مهاجرت به کشور مالزی این ازدواج صورت نگرفته است.

شرط دیگر نیز پس از اثبات سوری نبودن ازدواج این است که شخصی که تابعیت مالزیایی را دارد اثبات کند که تمکن مالی برای برطرف کردن نیازهای همسر خود در مدت اقامت در مالزی را دارا می باشد. همچنین فرزندی که از این طریق به دنیا بیاید نیز تابعیت مالزیایی دارد

مهاجرت از طریق ازدواج

نکات مهم در خصوص مهاجرت به مالزی

اگر به هر یک از طرقی که در بالا گفته شد قصد مهاجرت به مالزی را دارید این نکات را حتما به خاطر بسپارید:

  • تصمیم راسخ و پشتکار داشته باشید. گرفتن اجازه مهاجرت و اقامت در این کشور ممکن است مدت زمان نسبتا زیادی به طول بیانجامد، پس حتما برای مهاجرت باید عزم راسخ و پشتکار داشته باشید.
  • بودجه کافی و سرمایه اولیه قابل قبولی داشته باشید؛ شما نمی توانید با جیب خالی مهاجرت را کسب کنید. پس ابتدا سرمایه اولیه مناسبی فراهم کنید و سپس قصد مهاجرت به این کشور را در سر داشته باشید.
  • هدف مشخصی از مهاجرت به این کشور داشته باشید. با برنامه ریزی درست پیش بروید تا بتوانید موفق به کسب اجازه مهاجرت شوید.
  • به مهارت های شخصی خود اتکا کنید. به این معنا که اگر قصد مهاجرت به کشور مالزی صرفا به خاطر حضور اقوام و بستگان خود در این کشور را دارید، از این کار منصرف شوید؛ زیرا شما باید بتوانید در کشور دیگر به خودتان اتکا نموده و نیاز های خود را برطرف سازید.
  • از روش های قانونی اقدام به مهاجرت کنید. حتما فقط از روش های قانونی اقدام به مهاجرت به مالزی بکنید زیرا اگر به صورت غیر قانونی اقدام کنید دیگر نه در کشور خودتان جایی دارید و به عنوان مجرم تحت تعقیب قرار دارید، هم در کشور دیگر مثل مالزی جایی به عنوان یک شهروند ندارید و باید باقی زندگی خود را در سایه زندگی کنید.
  • مهارت کافی داشته باشید: یعنی بتوانید به قول معروف گلیم خود را از آب بیرون بکشید در کشوری مانند مالزی تنها به افراد کارآمد احتیاج دارند پس باید شما هم فرد با مهارتی باشید تا بتوانید در این کشور اجازه اقامت را دریافت کنید.