ویزای کانادا

تمامی ایرانیان برای ورود به کشور کانادا نیاز به داشتن ویزای کانادا هستند. برای دریافت ویزا می توان به دو صورت حضوری با مراجعه به سفارت این کشور و یا به صورت مجازی اقدام کرد. در حال حاضر سفارت کشور کانادا در ایران تعطیل و کارکرد آن تعلیق شده است. شهروندان ایرانی برای تهیه ویزا از کانادا می توانند شخصاً و یا از طریق نماینده قانونی به سفارت کانادا، مستقر در کشور های همسایه مجاور مانند ترکیه، مراجعه کرده و تقاضای ویزا کنند. با در نظر گرفتن اتلاف هزینه و زمان در مراجعه به کشور های همسایه درخواست و دریافت ویزای کانادا از طریق آنلاین سریع ترین، معقول ترین و کم هزینه ترین راه برای دریافت ویزا است.

سفارت کانادا

طبق قوانین کانادا مرجع صادر کننده ویزا کارگزاری کنسولی دولت کانادا (VAC) است. دولت کانادا برای انجام امور کنسولی ایرانی ها و دریافت ویزا از کشور کانادا سه کارگزاری خود واقع در شهر های آنکارا، استانبول و ابوظبی را معرفی کرده است. روند گرفتن وقت از سفارت و دریافت ویزای تضمینی کانادا از طریق مراکز وک آنکارا، استانبول و ابوظبی یکسان و مطابق قوانین دولت کانادا است. در پایان توصیه می شود برای اخذ ویزای کانادا به صورت حضوری به سفارت مراجعه کنید. تجربه نشان داده است که دولت کانادا به درخواست های آنلاین زود تر جواب داده ولی درخواست های حضوری بیش تر موافقت می شود.

سفارت کانادا

مدارک لازم برای دریافت ویزای کانادا

  • اصل پاسپورت های جدید و قدیمی: صفحه اول و کپی تمام صفحات دارای مهر ویزا
  • شناسنامه ترجمه شده هر یک از متقاضیان
  • ترجمه سند ازدواج زن و مرد: در صورتی که زن و شوهر به همراه هم اقدام به درخواست ویزای کانادا کنند.
  • پر کردن فرم درخواست ویزا (application form)
  • تکمیل فرم اطلاعات خانوادگی (family infomation)
  • دو قطعه عکس ۳٫۵ در ۴٫۵ رنگی با پس زمینه سفید
  • سند ملکی ترجمه شده در صورت وجود
  • ترجمه مدارک شغلی: صاحبان مشاغل به جواز کسب، روزنامه رسمی و آخرین آگهی تغییرات و تصمیم ها، پروانه نظام مهندسی، پروانه طبابت یا پروانه بهره برداری نیاز است. کارمندان باید نامه اشتغال به کار، سه فیش آخر حقوقی، حکم کارگزینی یا حکم بازنشستگی ارائه کنند.
  • گردش حساب سه ماهه یا شش ماه اخیر که نشان دهنده درآمد ماهیانه باشد و نامه تمکن bank statement به زبان انگلیسی و مهر شده از طریق امور بین الملل بانک
  • دعوت نامه (در صورت وجود): این مدرک باید به همراه کارت شناسایی و مدارک مالی دعوت کننده باشد. مدارک ثابت کننده اثبات رابطه خویشاوندی نیز لازم است.
  • رزرو هتل و بلیت هواپیما (اختیاری)
  • برای دریافت سوپر ویزای کانادا نیاز به ارائه مدارک اقامت دائم یا موقت فرد مقیم کشور کانادا نیز است.

تمامی مدارک باید ترجمه شده با مهر دارالترجمه رسمی و تأیید شده دادگستری باشند. دقت شود که تمامی فرم های درخواست ویزا ی کانادا کد دارند. در صورت اختلاف کد این صفحات با یک دیگر درخواست ویزای شما رد خواهد شد.

مدارک لازم برای دریافت ویزای کانادا

مراحل دریافت ویزای کانادا

برای درخواست ویزای تضمینی از کشور کانادا و ثبت تقاضا به دو شکل می توان درخواست داد: حضوری و مجازی.

درخواست ویزای مجازی

به سایت اداره مهاجرت مراجعه، اطلاعات خود را ثبت و یک حساب کاربری ایجاد کنید. مدارک اسکن شده را در اکانت خود آپلود کنید. هزینه مرتبط با ویزای کانادا و انگشت نگاری را آنلاین پرداخت نمایید. پس از انجام این مراحل نامه انگشت نگاری و برگه تأیید ثبت نام به همراه شماره درخواست برای شما ارسال خواهد شد. برای انگشت نگاری باید به visa application center مراجعه کنید و حضور فرد متقاضی الزامی است. شما ظرف مدت ۳۰ روز زمان دارید تا فرایند انگشت نگاری را انجام دهید. پس از گذشت یک ماه از درخواست آن لاین و عدم انجام انگشت نگاری، درخواست ویزا برای شما لغو و هزینه شما سوخت خواهد شد. پس در نظر گرفتن برنامه ریزی پس از درخواست بسیار مهم است. پس از انجام انگشت نگاری درخواست شما ثبت شده و رسیدگی به پرونده در سفارت آغاز خواهد شد. این بررسی بین ۴ هفته تا ۶ ماه طول می کشد. پس از اتمام مراحل متقاضی شماره پیگیری دریافت می کند. با این شماره وارد سایت VAC(کارگزاری سفارت) شده و وضعیت پرونده خود را پیگیری کنید. پس از اعلام صادر شدن ویزای متقاضی یا موکل قانونی او با داشتن پاسپورت به مکان انجام انگشت نگاری مراجعه و ویزای خود را دریافت می کند.

درخواست ویزای کانادا به صورت مجازی

درخواست ویزای حضوری

شما کلیه مدارک خود را به صورت حضوری به سفارت تحویل می دهید. چگونگی پرداخت هزینه ویزا در سفارت های مختلف متفاوت است. برای نمونه در کشور ترکیه می بایست رسید بانکی واریز وجه تحویل داده شود اما در کشور امارات وجه را نقدی پرداخت می کنید. به هنگام وقت سفارت کانادا مدارک ویزای کانادا را تحویل و انگشت نگاری هم انجام می شود. سفارت هیچ گونه مدرکی را به شما باز نخواهد گرداند. پس از آن درخواست شما ثبت شده و مشابه مراحل گفته شده در بالا درخواست خود را پیگیری می کنید. در صورت صدور ویزای تضمینی کانادا مشابه بالا نسبت به دریافت آن اقدام می کنید.

درخواست ویزای کانادا به صورت حضوری

انواع ویزای کانادا

برای دریافت ویزای دائم کانادا می توان با این اهداف در خواست داد که عبارتند از: ویزای توریستی، ویزای کاری، ویزای دیدار تجاری، ویزای تحصیلی و ویزای پزشکی کانادا.

اخذ ویزای تحصیلی کانادا

 ادامه تحصیل در کشور کانادا برای مدتی بیش از ۶ ماه نیاز به دریافت ویزای تحصیلی دارید. با دریافت پذیرش تحصیلی یا نامه پذیرش از دانشگاه های کانادا (نامه Quack در استان کبک) می توانید برای دریافت ویزای کانادا اقدام کنید. برای مقاطع بالا تر از دیپلم نیاز است که نامه پذیرش از مؤسسات مورد قبول اداره مهاجرت و شهروندی کانادا باشد. مؤسسات معتبر آموزشی کانادا (Designated learning institues) هر یک دارای کد DLI منحصر به فردی هستند که این کد باید در نامه تقاضای ویزای تحصیلی کانادا وارد شود. در صورت پذیرش از مدارس کانادا باید نسبت به دریافت ویزای دانش آموزی کانادا اقدام کنید. همگی مدارس توسط اداره مهاجرت تأیید شده اند. می توان لیست مؤسسه های معتبر هر استان را در سایت وزارت آموزش و پرورش کانادا مشاهده کرد. اگر متقاضی ویزای تحصیلی کانادا کم تر از ۱۸ سال سن داشته باشد نیاز به فردی برای تحویل نامه به اداره مهاجرت و پذیرش مسئولیت فرزندی دارد. متقاضیان ایرانی با قصد ویزای تحصیلی نیاز به انجام آزمایش های پزشکی و دریافت سو پیشینه ندارند.

اخذ ویزای تحصیلی کانادا

پس از دریافت ویزای تحصیلی تا پایان اعتبار ویزای کانادا (پایان دوره تحصیلی) می توان بدون هیچ محدودیتی به این کشور سفر کرد. پس از دریافت پاسخ مثبت اداره مهاجرت، ویزا به صورت کوتاه مدت در پاسپورت شما ثبت می شود که به هنگام ورود به خاک این کشور آفیسر برای شما ویزای تحصیلی صادر خواهد کرد. نامه دریافت شده از اداره مهاجرت کانادا بایستی به هنگام ورود به خاک کشور همراه شما باشد. علاوه بر مدارک گفته شده برای درخواست ویزای تحصیلی کانادا نیاز به موارد زیر است:

  • نامه پذیرش مراکز معتبر آموزشی
  • نامه CAQ فقط مختص متقاضیان استان کبک
  • برنامه تحصیلی (study plan)

متقاضی برای تحصیل در کانادا باید توانایی فراهم کردن هزینه تحصیل را در سال اول داشته باشد. متقاضی باید هزینه زندگی و شهریه خود را از طریق حساب بانکی یا پشتیبان به سفارت اثبات کند. در ویزای تحصیلی تمکن مالی بسیار مهم بوده و اگر متقاضی نتواند آن را اثبات کند آفیسر ویزا را مردود خواهد کرد.

اخذ ویزای تحصیلی کانادا

اخذ ویزای کاری کانادا

تمامی ساکنین کانادا به جز شهروندان و مقیمان دائم آن، برای کار در کشور کانادا نیاز به دریافت ویزای کاری از اداره مهاجرت و پناهندگی کانادا دارند. با این نوع ویزای کشور کانادا شما نمی توانید به صورت دائم در این کشور زندگی کنید و باید از طریق مهاجرت ساکن دائم آن شوید. با دریافت ویزای کاری همسر و فرزندان شما اجازه مسافرت با شما و تحصیل و اقدام کار را دارند. شما به پیشنهاد کاری یا قرارداد شغلی از سوی کارفرما برای دریافت ویزای کانادا نیاز دارید. ارزیابی بازار کار (LMIA) سندی از طرف دولت کانادا مبنی بر اجازه استخدام کارمند خارجی است. کارفرمای کانادایی شما نیاز به ارائه این فرم برای استخدام شما دارد این فرم نشان می دهد که برای این شغل نیاز به یک کارمند خارجی است و هیچ کارمند کانادایی برای این شغل در دسترس نیست. برای دریافت ویزای کاری کانادا باید شواهدی برای دریافت این پیشنهاد کاری ارائه دهید.

در صورت درخواست ویزای کاری همراه OPEN WORK PERMIT)) نیاز به ارائه گواهی شغلی نیست. دریافت ویزای کانادا از طریق اجازه کار همراه فقط در موارد زیر صادر می شود:

  • همراه شدن با همسر در موارد خاص
  • همراهی فرزند در موارد خاص
  • حضور در آزمایش های بین المللی کانادا (ویزای کار و تعطیلات)

مدارک لازم برای دریافت ویزای کاری کانادا

  • درخواست فرم مجوز کار
  • تأییدیه اداره منابع انسانی (LMO) صادر شده از سوی اداره کار و توسعه اجتماعی کانادا (در صورت لزوم)
  • ارائه پیشنهاد شغلی کارفرما که عنوان شغلی، حقوق دریافتی و مزایای کاری را شرح دهد.
  • اثبات صلاحیت کاری در کانادا
  • اثبات صلاحیت مالی در مدت حضور در کشور

اخذ ویزای کاری کانادا

اخذ ویزای پزشکی کانادا

کشور کانادا امروزه نیاز شدیدی به پزشک دارد و یکی از راه های دریافت ویزای فوری کانادا تقاضای ویزای پزشکی است. پزشکانی که قصد مهاجرت به کانادا دارند می توانند از طریق روش Federal Skilled worker ویزای کانادا دریافت کنند. ویزای پزشکی برای تجارت کنندگان و افراد دارای مهارت حرفه ای ایجاد شده تا آن ها بتوانند بدون داشتن حامی درخواست ویزا کنند. درخواست ویزای پزشکی برای پزشکان متخصص به مدرک معتبر از دانشگاه و حرفه تخصصی نیازمند است. علاوه بر این باید امتحانی در رویال کالج کانادا گذرانده و گواهی آن را ضمیمه پرونده خویش کنند. در نهایت پروانه پزشکی باید از سازمان معتبر پزشکی دریافت شود. دندانپزشکان برای دریافت ویزای کانادا باید ۴ سال درس خود را تمام کرده و مدرک معتبر ارائه دهند.

پس از ارسال مدارک به سازمان مهاجرت کانادا بر اساس موارد زیر به شما امتیاز خواهد داد. در صورت کسب امتیاز مورد نیاز ویزا برای شما صادر خواهد شد.

  • میزان تحصیلات
  • دانش زبان انگلیسی یا هر دو
  • تجربه کاری
  • سن
  • سازگاری با کانادا

اخذ ویزای پزشکی کانادا

اخذ ویزای ازدواج کانادا

ویزای ازدواج کانادا با نام اسپانسر کردن همسر شناخته می شود. در اخذ ویزا از طریق ازدواج، فردی که می خواهد همسرش را برای مهاجرت معرفی کند شرایط خاصی باید داشته باشد. برای استفاده از ویزای ازدواج متقاضی باید یک خویشاوند درجه یک در کانادا داشته باشد. این خویشاوند باید متقاضی را از طریق مالی حمایت کند. همسر لازم است اقامت دائم داشته یا شهروند کانادا باشد. طبق قوانین ویزای ازدواج، متقاضی باید به مدت ۲ سال به همراه همسر خویش از زمان دریافت اقامت دائم کانادا در یک رابطه قانونی زندگی کرده باشد. در غیر این صورت ویزای کشور کانادا برای فرد متقاضی لغو خواهد شد.

مدارک لازم برای ویزای ازدواج کانادا

مدارک ازدواج ارسالی باید به گونه ای کامل باشد که واقعی بودن ازدواج محرز شود. در سال های اخیر در این زمینه برای دریافت ویزا تقلب های زیادی صورت گرفته است، به همین دلیل قوانین این زمینه بسیار دشوار شده است. برای دریافت ویزای ازدواج کانادا مدارک زیر حتماً باید علاوه بر مدارک گفته شده فرستاده شود:

  • کارت پایان خدمت مرد
  • کپی کارت PR همسر
  • عدم سو پیشینه مرد
  • عقد نامه
  • کارت ملی مرد
  • شناسنامه دو طرف
  • مدارک اثبات رابطه

اخذ ویزای ازدواج کانادا

اخذ ویزای توریستی کانادا

ویزای توریستی به گردشگران و تنها با هدف گردشگری اجازه ورود به کشور کانادا داده خواهد شد. گردشگر با ویزای توریستی حد اکثر به مدت ۶ ماه می تواند در کانادا اقامت کند. هزینه ویزای توریستی کانادا ۱۸۵ دلار برای بزرگ سالان و ۱۱۰ دلار برای کودکان است. این هزینه غیر قابل استرداد است حتی اگر درخواست ویزا از سوی سفارت رد شود.

اخذ ویزای توریستی کانادا

انواع ویزای کانادا بر اساس تعداد ورود و خروج

اگر هدف شما اقامت برای یک مدت زمان مشخص در کانادا است می توانید ویزای کانادا به صورت موقت دریافت کنید. سالانه بیش از پنج میلیون نفر از کانادا دیدن می کنند. دو نوع ویزای موقت وجود دارد:

ویزای کانادا به شکل تک ورود (single)

این ویزا امکان ورود به کشور کانادا را تنها برای یک بار به شما می دهد.

ویزای چند بار ورود به کانادا (multiple)

این ویزا به شما اجازه می دهد که تا زمان معتبر بودن آن چند بار وارد کشور کانادا شوید. ویزای چند بار ورود حداکثر ۵ سال و یا تا زمان اتمام اعتبار پاسپورت (هر کدام که زود تر موعد آن برسد) اعتبار دارد.

سوپر ویزای کانادا (super viza)

این ویزا که به آن ویزای ۵ ساله نیز گفته می شود برای کسانی صادر شده که نیاز به ویزای کانادا بیش تر از ۶ ماه دارند. سوپر ویزا معمولاً برای والدین، پدربزرگ و مادربزرگ افرادی که اقامت دائم و یا موقت کانادا را دارند صادر می شود. دارندگان این ویزا می توانند به ازای هر بار ورود به کشور ۲ سال در کشور کانادا اقامت کنند. البته اعتبار این ویزا ۱۰ سال است اما به دلیل اعتبار ۵ ساله پاسپورت ایران مدت اعتبار آن ۵ سال می شود.

دقت کنید که ویزای تک ورود و چند بار ورود اجازه اقامت بیش از ۶ ماه در کشور کانادا را نداند و پس از آن باید این کشور را ترک کنند. ویزا به شکل موقت فقط برای یک دوره اعتبار دارد و نمی توان پس از پایان اعتبار از آن استفاده کرد.

انواع ویزای کانادا بر اساس تعداد ورود و خروج

تمدید ویزای کانادا

اگر می خواهید ویزای کاری یا دانشجویی خود را در کشور کانادا تمدید کنید نیاز به دادن درخواست تغییر شرایط و یا تمدید ویزا دارید. دقت کنید که حتماً باید پیش از تاریخ انقضای ویزا برای تمدید آن اقدام کنید. حداقل باید ۳۰ روز قبل از پایان انقضای ویزای کانادا کنونی تقاضای تمدید کنید. ویزای توریستی را نیز می توان پیش از اتمام انقضای آن تمدید کرد. بهتر است دلایل تمدید ویزای کانادا و چگونگی بازگشت شرح داده شود. اگر دلایل قانونی باشد در موفقیت شانس بیش تری خواهید داشت. برای تمدید ویزای توریستی بعد از تاریخ انقضا باید درخواست تجدید ویزا کنید. فرایند تجدید ویزا زمان بر و پر هزینه است. باید توجه داشت که درخواست تجدید ویزا باید ۹۰ روز پس از انقضای ویزا به دست CIC برسد. در نامه باید توضیح دهید که چرا در زمان اعتبار ویزا برای تمدید آن درخواست ندادید. اگر هم دارای ویزای دائم هستید باید در ۵ سال در مجموع ۷۳۰ روز در کانادا حضور فیزیکی داشته باشید تا اقامت دائم خود را از دست ندهید. دقت کنید که این حضور فیزیکی باید هر ۵ سال تکرار شود.ر