تور مشهد

امروز در این مقاله قصد داریم تا به معرفی شهر بزرگ مشهد مقدس و برنامه تور مشهد بپردازیم تا بتوانیم اندک کمکی به شما در سفر به مشهد داشته باشیم. شهر مشهد مقدس علاوه بر وجود بارگاه ملکوتی امام هشتم امام رضا (ع) در آن، دارای جاذبه ‌های گردشگری و توریستی بی شماری است. برای آشنایی بیشتر با این شهر زیبا و انتخاب تور زیارتی مشهد برای سفر آینده‌ تان با ما همراه باشید.

راهنمای سفر به مشهد

شهر مشهد دومین شهر بزرگ ایران پس از تهران است که به دلیل وجود حرم مطهر امام رضا (ع) به عنوان پایتخت معنوی ایران شناخته شده است و همه روزه مردم زیادی از شهر های مختلف و راه ‌های مختلفی از جمله هوایی، ریلی، اتوبوس یا وسایل نقلیه شخصی و یا با کمک تورهای مشهد شامل تور با هواپیما، قطار و یا اتوبوس وارد این شهر بزرگ زیارتی و سیاحتی می‌ شوند.

راهنمای سفر به مشهد

موقیعیت جغرافیایی مشهد

شاید برای شما که می‌ خواهید با تور مشهد سفر کنید، جالب باشد بدانید این شهر کدام قسمت ایران واقع شده و با چه شهر های دیگری همسایه است تا بتوانید از جاذبه ‌های گردشگری این شهر ها نیز استفاده کنید. شهر مشهد با وسعت تقریباً 351 کیلومتر مربع دومین شهر بزرگ ایران به شمار می ‌رود که در استان خراسان رضوی واقع شده و جز شهر های شمال شرقی ایران محسوب می‌ شود.

مشهد در محدوده رود کشف رود و رشته کوه ‌های هزار مسجد از شمال و رشته کوه ‌های بینالود از جنوب آن را احاطه کرده‌ اند. از سمت شمال با شهر کلات، از سمت شمال غرب با شهر های چناران، گلبهار و درگز و از سمت شمال شرق و شرق نیز با شهر سرخس همسایه است. شهر های جنوب شرقی، جنوبی و جنوب غربی مشهد به ترتیب شامل شهر های تربت جام، فریمان، تربت حیدریه و نیشابور است.

جمعیت شهر مشهد

شهر مشهد علاوه بر این که دومین شهر بزرگ ایران از نظر وسعت است، دومین شهر ایران از نظر جمعیت هم است. خصوصاً در مواقع خاصی از سال مانند نوروز و تابستان که مردم بیشتری با تور مشهد وارد این شهر می‌ شوند، جمعیت آن رشد چشم گیری می‌ کند. اما طبق نتایج سرشماری سال 1395 مشهد دارای جمعیت تقریبی 3 میلیون و 372 هزار و 660 نفر است.

جمعیت شهر مشهد

زبان و لهجه مردم مشهد

مردم مشهد هم مانند اکثر مردم ایران فارسی صحبت می‌ کنند اما دارای لهجه خاص خود هستند که از نظر دیگر مردم نواحی دیگر ایران لهجه با مزه ‌ای به حساب می‌ آید. نوع خاصی از لهجه مشهدی هم به نام زق وجود دارد که دارای کلمات اصیل و ناب زبان فارسی است. اما به ندرت بین مردم استفاده می ‌شود. گویش اصیل مشهدی از لهجه توس قدیمی ریشه می‌ گیرد که حکیم بزرگ ابوالقاسم فردوسی شاهنامه را با این لهجه زیبا و کهن سروده است. شما در سفر به مشهد قطعاً با این لهجه زیبا مشهدی آشنا خواهید شد و از آن لذت خواهید برد.

وضعیت فرهنگی شهر مشهد

به سبب وجود بارگاه مطهر امام هشتم (ع) در این شهر و زوار بسیاری که با تور مشهد، سفر به مشهد را انتخاب می‌کنند و هم چنین وسعت و رشد بسیار، این شهر دارای فرهنگ کامل و غنی است و البته به دلیل وجود شاعران، بزرگان و دانشمندان زیاد از دیرباز که در مشهد و خراسان رشد یافتند، این فرهنگ و علوم دانشمندان نسل به نسل منتقل شده است. نمونه‌ای از این بزرگان و مشاهیر شاعر بزرگ پارسی گوی فردوسی، عطار نیشابوری، خیام، دکتر علی شریعتی، مهدی اخوان ثالث، حسین ملک و رهبر بزرگ انقلاب هستند.

شهر مشهد دارای مراکز فرهنگی و علمی بسیاری از جمله دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشگاه صنعتی سجاد، دانشگاه خاوران، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)، حوزه علمیه مشهد و …. است که خارج از تورهای مشهد نیز می‌ توانید از این دانشگاه‌ ها دیدن کنید. هم چنین شهر مشهد دارای چندین سینما مجهز مانند سینما هویزه در محدوده خیابان دانشگاه، سینما آفریقا در میدان تقی آباد، سینما سیمرغ در قاسم آباد و دیگر سینما های مشهد شامل سینما قدس، پیروزی، بهمن، رسالت و… است که در مشهد می‌ توانید بهترین فیلم‌ ها را با کیفیت عالی مشاهده کنید.

وضعیت فرهنگی شهر مشهد

مراکز درمانی و پزشکی مشهد

مشهد دارای بیمارستان‌ های مجهز و متعددی است. از جمله بیمارستان بین المللی و خصوصی رضوی که هرساله بیماران زیادی از شهر ها و کشور های مختلف در قالب تورهای مشهد درمانی و برای معالجه در این بیمارستان به مشهد سفر می‌ کنند. بیمارستان رضوی در حاشیه بزرگراه آزادی قرار گرفته است. بیمارستان سوانح طالقانی حاشیه جاده مشهد به قوچان و نزدیک میدان فردوسی، بیمارستان امام رضا (ع) حاشیه خیابان ابن سینا، بیمارستان قائم نبش احمد آباد، بیمارستان امام حسین (ع) در طلاب، بیمارستان ارتش (شمس الشموس) حاشیه خیابان بهار، دارالشفا امام رضا (ع) و….. از جمله بیمارستان ‌های معروف و مجهز مشهد است. اگر در تور مشهد دچار مشکلی شدید می‌ توانید به یکی از این بیمارستان‌ ها مراجعه و خدمات درمانی دریافت کنید.

آب و هوای شهر مشهد

مشهد به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی که دارد به طور کلی دارای آب و هوای سرد و خشک و کوهستانی است و رطوبت هوا پایین‌ تر است. در اواخر خرداد و اوایل تیرماه دارای بیش‌ ترین دما هوا و در ماه ‌های دی و بهمن دارای کم ترین دما هوا در طول سال است.

آب و هوای شهر مشهد

بهترین زمان سفر با تور مشهد

شاید شما که می‌ خواهید از تور مشهد استفاده کنید و سفر به مشهد را برای گذراندن اوقات فراغت خود انتخاب کنید برایتان این سؤال به وجود آید که چه زمانی بهترین زمان مسافرت به مشهد است؟ باید بگوییم اوج ترافیک ورود و خروج مشهد و ساعت کاری بالای تورهای مشهد در فصل بهار و به ویژه فروردین و یا اواخر اسفند ماه است. در این موقع از سال اگر از تور توریستی مشهد استفاده می‌ کنید باید عرض کنیم که مشهد دارای آب و هوای مرطوب، بارانی و مطبوعی است و یکی از بهترین زمان‌ های سفر به مشهد است.

اما به دلیل حجم زیاد ترافیک ورود و خروج به مشهد ممکن است هزینه مسافرت تان زیاد شود که بهتر است از تورهای ارزان مشهد استفاده کنید و از برنامه تورهای مشهد و جاذبه های مشهد لذت ببرید. زمان دیگری که برای سفر به مشهد به شما پیشنهاد می‌ کنیم اواخر تابستان و اوایل مهر ماه است که هوا خنک‌ تر است و عموماً روز های تعطیلات مدارس است. دیگر مواقعی که مسافرین و زوار مشهد را به عنوان مقصد سفر  انتخاب می‌ کنند تعطیلات مذهبی از جمله ولادت امام رضا (ع) و دهه کرامت و ایام محرم و دیگر اعیاد یا شهادت های  مذهبی است. هم چنین شما می‌ توانید از تور لحظه آخری که تور ارزان مشهد است استفاده کنید.

بهترین زمان سفر با تور مشهد

اطلاعات پرواز و فرودگاه مشهد

شهر مشهد دارای یک فرودگاه با نام فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد است که در جنوب شرقی مشهد و بلوار شهید هاشمی نژاد واقع شده است. این فرودگاه دارای پرواز های داخلی و خارجی است. مسیر پرواز های داخلی مشهد شامل شهر های تهران، اصفهان، شیراز، تبریز، چابهار، زابل، نوشهر، یزد، رشت، ساری، زاهدان، اهواز، بوشهر، کیش، کرمانشاه، قشم، گرگان و همدان است. مسیر های خارجی پرواز ها و تورهای مشهد شامل استانبول، بحرین، بغداد، بیروت، جده، دبی، دمام، دوحه، دوشنبه، شارجه، قندهار، کابل، کویت، لاهور، مدینه، مزارشریف، نجف و هرات است. که تور مشهد به این شهر ها و بالعکس تقریباً وجود دارد.

حداقل هزینه تور ارزان مشهد به صورت هوایی درحدود 250 هزار تومان از شهر تهران و حداکثر هزینه تور لوکس مشهد به صورت هوایی 2 میلیون و 500 هزار تومان از شهر استانبول است. البته این اعداد متغیر است و ارتباط تنگاتنگی با زمان و محل مبدأ مسافرت دارد. و البته نوع هتل اقامتی و هزینه‌ های جانبی را نیز باید در نظر گرفت. اگر هم بدون تور وارد فرودگاه مشهد می‌ شوید نگران نباشید. از فرودگاه شهید هاشمی نژاد به بیشتر نقاط اصلی شهر ایستگاه مترو و اتوبوس وجود دارد.

اطلاعات پرواز و فرودگاه مشهد

جاذبه ‌های دیدنی و تفریحی تور مشهد

در نظر اول مشهد به عنوان مهم‌ ترین شهر مذهبی ایران شناخته می ‌شود و دلیل مسافرت مردم به مشهد و استفاده از تور مشهد بیشتر همین موضوع است. اما خوب است بدانید مشهد علاوه بر حرم مطهر رضوی سرشار از محیط ‌های زیارتی دیگر، تفریحگاه ‌های بسیار در داخل و اطراف شهر، ییلاقات فراوان با آب و هوای عالی، ابنیه تاریخی و بسیاری مراکز گردشگری است که از جاذبه های مشهد به شمار می آیند. پس پیشنهاد می‌ کنیم در سفر به مشهد و در مشهد از این نقاط زیبا دیدن کنید. برای آشنایی با این مناطق زیبا در ادامه با ما همراه باشید.

زیارتگاه ها

از جمله محیط ‌های زیارتی و سیاحتی شهر مشهد امام زادگان خواجه مراد، خواجه اباصلت در شرق مشهد و اول جاده فریمان است. امام زاده خواجه ربیع، امام زاده یحیی، امام زادگان سید یاسر و سید ناصر در نزدیکی طرقبه و …. از جمله اماکن مذهبی و سیاحتی مشهد است که مسافرینی از جای جای ایران و کشورهای عربی را پذیرا می ‌باشند. اگر در مشهد به دنبال فضا های معنوی و مذهبی هستید بهتر است از این اماکن دیدن کنید.

پارک ملت مشهد

مشهد تفریحگاه‌ های بسیاری دارد بخصوص در چند سال اخیر در این زمینه رشد خوبی داشته است. در تور مشهد می ‌توانید از این محیط ‌های زیبا و خوش آب و هوا بازدید کنید. بوستان یا پارک ملت یکی از بوستان‌ های معروف مشهد واقع در فلکه پارک و بین خیابان معلم و خیابان امامت قرار دارد. بوستان ملت دارای شهربازی و چرخ و فلک، فضا های ورزشی، دریاچه مصنوعی به همراه رقص نور و آب و پارکینگ اختصاصی است.

پارک ملت مشهد

پارک جنگلی وکیل آباد

در انتهای خیابان وکیل آباد با وسعت چشم گیر دارای مناظر زیبا و سر سبز، رستوران، فضا بازی و….. است. در رو به روی پارک جنگی وکیل آباد باغ وحش وکیل آباد قرار دارد این مجموعه دارای انواع حیوانات و پرندگان و خزندگان و هم چنین مجهز به شهربازی است که در تور مشهد پیشنهاد می‌ کنیم به این مجموعه سر بزنید.

کوهسنگی مشهد

 یکی از اماکن مورد علاقه توریست ‌ها و زوار گرامی در مشهد کوهسنگی است که در انتها خیابان تقی آباد واقع شده است و دارای رستوران، پارک، فواره‌ های زیبا و در بالای کوه مقبره چند شهید گمنام قرارگرفته است. پیشنهاد می‌ کنیم هنگام شب در مشهد از این مکان دیدن کنید چرا که زیبایی شهر از فراز کوهسنگی و حرم مطهر دو چندان می ‌شود. البته باید در این راستا پارک خورشید معروف به بام مشهد را نیز به شما معرفی کنیم. این مکان بسیار مرتفع‌ تر از کوهسنگی است و در تور مشهد از بالا کوه کاملاً شهر به زیبایی می ‌درخشد. مکان زیبا دیگر خیابان گلستان است که سقف خیابان پوشیده از چتر است و فضا خیره کننده ‌ای را ایجاد کرده است و در مشهد باید حداقل یک بار از آن جا عبور کنید.

کوهسنگی مشهد

ییلاقات سرسبز در تور مشهد

مهم ‌ترین ییلاقات مشهد که بیش‌ ترین توریست‌ های ایرانی و کشورهای حوزه خلیج فارس را به خود جذب می‌کنند، شامل ییلاقات طرقبه، شاندیز، نغندر، زشک، دهبار، جاغرق، روستا مایون، غارمغان، آبشارهای اخلمد در چناران، چالیدره، بند گلستان و دیگر نواحی زیبا و خوش آب و هوا و البته توریستی مشهد که در تور مشهد حتماً باید از این نقاط دیدن کنید. البته باید خوش شانس باشید که در مشهد می توانید از این اماکن دیدن کنید.

ییلاقات سرسبز در تور مشهد

ابنیه تاریخی در تور مشهد

مشهد و خراسان به دلیل سابقه تاریخی بسیاری که دارد دارای ابنیه تاریخی زیادی است که مورد بازدید عموم و گردشگران در تور توریستی مشهد قرار می‌ گیرد. به عنوان مثال آرامگاه نادرشاه افشار و موزه نادری است که مقبره نادر شاه افشار پادشاه سلسله افشاری و هم چنین موزه اسلحه در آن واقع شده است و در نزدیکی حرم مطهر قرار دارد. میل اخنگان در شمال شهر مشهد قرار دارد و قدمت آن به دوره تیموری بر می‌ گردد. مسجد گوهر شاد، گرمابه سعدی، میل رادکان چناران، باغ خونی، باغ ملی از دیگر ابنیه تاریخی است که در تور مشهد و در سفر به مشهد می‌ توانید از آن ‌ها دیدن کنید و لذت ببرید.

گنبد خشتی مقبره یکی از امام زادگان است که به همین نام معروف است و قدمت آن به دوره صفویه بر می گردد. این گنبد در ابتدای خیابان طبرسی واقع شده است. آرامگاه فردوسی که در 25 کیلومتری شمال غربی مشهد و در فرعی جاده مشهد به قوچان واقع شده است و علاوه براین، آرامگاه این شاعر بزرگ تبدیل به موزه و محل بازدید گردشگران عزیز است. گنبد هارونیه نیز در نزدیکی مقبره فردوسی واقع شده است.

ابنیه تاریخی در تور مشهد

بهترین رستوران های مشهد

یکی از بهترین رستوران ‌های مشهد رستوران پسران کریم واقع در خیابان فرهاد است. رستوران‌ های شاندیز نیز بسیار معروف هستند و مورد استقبال توریست ‌ها و مسافران قرار می‌ گیرد. دیگر رستوران‌ های مشهد می‌ توان به رستوران هتل درویشی، رستوران بابا قدرت، رستوران سدروس و رستوران تشریفات مشهد اشاره کرد.

مراکز خرید مشهد

در شهر مشهد مراکز خرید بسیار بزرگ و زیبایی هستند که در تور مشهد می‌ توانید خرید های خود را از این مراکز خرید انجام دهید و در شهر مشهد از خرید لذت ببرید. در این بخش به معرفی تعدادی از این مراکز پرداخته ایم:

  • بازار رضا در خیابان امام رضا (ع)
  • مرکز خرید پروما در میدان جانباز
  • مرکز خرید الماس شرق در انتها خیام
  • مرکز خرید زیست خاور در تقی آباد
  • مرکز خرید آرمان در خیابان نواب صفوی
  • برج آلتون در بولوار دانشگاه
  • کیان سنتر در میدان جانباز
  • مجتمع تجاری گوهرشاد در بولوار سازمان آب
  • مرکز خرید خورشید مشهد در احمدآباد
  • بازار فردوسی در انتها بلوار مفتح
  • بازار ملل در تقاطع بزرگراه شهید بابا نظر و بلوار شهید آوینی
  • بازار حکیم مشهد (بازار روس‌ها) در خیابان امام خمینی