تور چابهار

خوش بختانه به لطف تبدیل شهر چابهار به منطقه آزاد و رونق اقتصادی در این منطقه، مردم زیادی تور چابهار را برای مسافرت و گذراندن اوقات فراغت شان انتخاب می کنند. البته این رونق خوب اقتصادی به وسیله جذب توریست و تورهای چابهار، تا حدودی توانسته است اقتصاد استان محروم سیستان را نیز احیاء کند. با ما همراه باشید تا شما هم نفر بعدی باشید که در تور توریستی چابهار شرکت می کنید.

آسنایی با بندر چابهار

چابهار یکی از شهر ها و بنادر استان سیستان و بلوچستان است که در همسایگی سواحل مکران و اقیانوس هند قرار دارد. به همین سبب نقش بسیار مهمی را در دسترسی کشورهای آسیایی به آب های آزاد ایفاء می کند. قابلیت پهلو گیری کشتی های اقیانوس پیما در اسکله های چابهار فراهم شده و این ویژگی در رونق اقتصادی و صادرات و واردات اهمیت ویژه ای دارد. نام این شهر از گویش محلی و از کلمه چه بهار گرفته شده است. یعنی افرادی که در کنار چاه آب زندگی می کنند. چون در گذشته مردم چابهار آب مورد نیاز خود را از طریق حفر چاه های زیرزمینی به دست می آوردند.

طبق سرشماری سال 1395 جمعیت شهرستان چابهار در حدود 283 هزار و 204 نفر، شامل 144 هزار نفر مرد و 138 هزار نفر زن می باشد. چابهار پس از زاهدان دومین شهر پرجمعیت استان سیستان و بلوچستان است.

آسنایی با بندر چابهار

موقعیت جغرافیایی شهر چابهار

همان طور که اشاره شد بندر چابهار در استان سیستان و بلوچستان و در جنوب شرق ایران واقع شده است. مساحت این شهر چیزی در حدود 17155 کیلومتر مربع است. دریای عمان در جنوب چابهار قرار دارد و این شهر از سمت شمال با شهر های ایرانشهر و نیکشهر، از سمت شرق با کشور پاکستان و از سمت غرب با استان های کرمان و هرمزگان همسایه است. فاصله این شهر تا مرکز استان تقریبا 691 کیلومتر است. چابهار به بهشت گمشده ایران معروف است زیرا کم تر کسی از مردم به زیبایی های این منطقه زیبا پی برده است. اما خوشبختانه در سال های اخیر در تورهای چابهار توجه ویژه ای به این بهشت زیبا شده است.

زبان و فرهنگ مردم چابهار

زبان رسمی در چابهار فارسی است. اما مردم دارای گویش بلوچی شامل لهجه جدگالی، دشتیاری، طیسی، باهوکلاتی و کنارکی هستند. گویش بلوچی به دو دسته تقسیم می شود: بلوچی شمالی که مردم خاش و زاهدان و شمال سیستان با این گویش صحبت می کنند و گویش بلوچی جنوبی که در شهر های جنوبی تر مانند چابهار، سراوان، ایرانشهر استفاده می شود.

بیش تر مردم چابهار را مردم بلوچ و سنی تشکیل می دهند. از این رو فرهنگ خاصی نیز بر این شهر حاکم است. به سبب توجه مردم بلوچ به مذهب تسنن جشن گرفتن مراسمات مذهبی و اعیاد مذهبی همچون عید فطر و عید قربان یکی از فرهنگ های مردم بلوچ محسوب می شود. حتی بیش تر از عید نوروز به این اعیاد توجه می شود. در عید قربان مردم به اتفاق هم شتری را قربانی کرده و گوشت آن را بین محرومین تقسیم می کنند.

مردم چابهار و بلوچ معمولا در سنین پایین ازدواج می کنند و سن ازدواج برای پسران در حدود 15 تا 19 سال و برای دختران بین 12 تا 15 سال می باشد. هم چنین مردم سیستان و چابهار از لباس های زیبا خاصی استفاده می کنند که در بدو ورود به چابهار و در تور چابهار حتما این لباس ها و تنوع رنگ بسیار زیاد آن ها را خواهید دید. بد نیست از لباس ها و پارچه ها دست دوز زنان بلوچ در چابهار برای سوغاتی خریداری کنید البته این تنوع رنگ در لباس های بلوچ آن چنان شما را به سوی خود جذب می کند که در چابهار محال است از این پوشاک خریداری نکنید.

زبان و فرهنگ مردم چابهار

آب و هوای بندر چابهار

بندر چابهار از این جهت که در سواحل اقیانوسی واقع شده است. باد های اقیانوسی تاثیر زیادی در آب و هوای چابهار دارند. به طوری که در تابستان ها هوای چابهار بسیار خنک و در زمستان ها نیز گرم و دلپذیر می باشد. چابهار در منطقه استوایی قرار دارد و تغییرات آب و هوایی اندک است، لذا همواره دارای آب و هوای بهاری می باشد.

بهترین زمان سفر به چابهار

اصولا در تابستان که باد های موسمی می وزند، در حالی که ایران از گرما فراوان می سوزد این نقطه از ایران آب و هوای بهاری و خنکی دارد. هم چنین در فصل زمستان که سرما بیش تر نواحی ایران را تسخیر کرده این بندر چابهار است که آب و هوای بهاری خود را حفظ کرده است. نمی توان گفت بهترین فصل سفر به چابهار و استفاده از تور چابهار چه فصلی است. و باید گفت هر روزی که به چابهار سفر کنید و از تورهای چابهار استفاده کنید، آن روز بهترین روز مسافرت شما خواهد بود. پس با خیال راحت چمدان خود را ببندید و همین امروز عازم سفر به چابهار شوید و از تور ارزان چابهار استفاده کنید.

بهترین زمان سفر به چابهار

سوغات تور چابهار

حالا وقت آن رسیده که بهترین و معروف ترین سوغاتی های چابهار را معرفی کنیم. در تور چابهار سوغات مخصوص معمولا پارچه های بی نظیر این شهر است که آمیخته از طرح ها و نقش های زیباست. دیگر سوغاتی های چابهار سوزن دوزی ها، چادربافی، معرق کاری ها، اجناس تراش کاری شده و زیورآلات ساخته شده با صدف می باشد. البته روسری های زیبا دست دوز هم می توانید پیدا کنید. خالی از لطف نیست که بگوییم در سیستان ادویه و گیاهان دارویی خوبی نیز وجود دارد پس در چابهار حتما از این دست اقلام هم سوغاتی ببرید.

از شما دوستان عزیز سپاس گزاریم که وقت ارزشمند تان را برای خواندن این مقاله در اختیار ما قرار دادید. امیدواریم توانسته باشیم تا اطلاعاتی حتی ناچیز درباره این نقطه زیبا از ایران در اختیارتان قرار داده باشیم. اما حالا که کاملا با بندر چابهار و زیبایی ها و مناطق بی نظیر گردشگری این شهر آشنا شدید. وقت آن رسیده که فرصت را از دست ندهید و با تور چابهار راهی این شهر زیبا با مردمانی زحمت کش و ساده شوید. امیدواریم در چابهار اقامت در بهشت گمشده ایران، چابهار برای تان بسیار لذت بخش باشد.

سوغات تور چابهار

اطلاعات پرواز و فرودگاه چابهار

چابهار دارای یک فرودگاه کوچک است که درهفته تقریبا 18 پرواز داخلی از شهر های تهران، مشهد، شیراز، بندرعباس و زاهدان و 2 پرواز خارجی از مسقط و دبی را دارد. این فرودگاه در منطقه کنارک قرار گرفته و دارای دو باند پرواز می باشد. این فرودگاه در ارتفاع 13 متری از سطح دریا قرار دارد. شرکت های هواپیمایی که در چابهار در مسیر چابهار خدمت رسانی می کنند شامل ایران ایر، آسمان، ایران ایر تور هستند.

هزینه سفر و تور ارزان چابهار

چابهار یکی از مقاصدی است که هزینه های آن به نسبت کم تر از دیگر شهر ها و زیبایی های آن بیش تر از سایر شهر ها است. البته می توانید از بلیط چارتر چابهار و تور ارزان چابهار نیز استفاده کنید. هزینه تور چابهار به دلیل مسافت دور آن از تهران و بیش تر شهر های ایران در حدود 450 تا 900 هزار تومان می باشد.

هزینه سفر و تور ارزان چابهار

جاذبه های دیدنی و تفریحی تور چابهار

رودخانه باهو کلات، کوه های مینیاتوری معروف به مریخی، مسجد جامع دزک، غار بان مسیتی، درخت مکرزن، قلعه پیروز گت، مسجد جامع تیس و قلعه پرتغالی ها از دیگر جاذبه های چابهار است که پیشنهاد می شود در قالب تور چابهار از آن ها بازدید کنید. اما در ادامه به معرفی بهترین دیدنی های چابهار می پردازیم:

گل افشان جزیره چابهار

گل افشان در 20 کیلومتری روستای کهیر قرار دارد و دارای آتش فشان هایی است که از آن گل به بیرون می پاشد، شاید برای شما هم جالب باشد که این جاذبه چابهار تنها در سه نقطه دیگر دنیا مشاهده شده است. در چابهار از دیدن آن تعجب نکنید.

تالاب لیپار جزیره چابهار

تالاب لیپار که به تالاب صورتی مشهور است در مسیر جاده چابهار به گواتر قرار دارد و نمونه آن در جهان تنها در 4 نقطه دنیا یافت می شود. البته به دلیل باتلاقی بودن ساحل بهتر است با خودرو وارد ساحل نشوید.

تالاب لیپار جزیره چابهار

سواحل خلیج گواتر

سواحل خلیج گواتر در طول ساحل مکران نیز از دیگر جاذبه های چابهار و سیستان به شمار می آید. جنگل های حرای چابهار در گواتر هم زیبایی خاصی به بهشت گمشده داده است و شباهت بسیاری نیز با جنگل های حرای قشم دارد.

سواحل خلیج گواتر

سرفینگ چابهار

موج سواری یا سرفینگ که به علت خطرات بسیار، به صورت محدود در ایران انجام می شود را می توانید در چابهار ببینید و از آن لذت ببرید. غواصی در سواحل چابهار به شدت توصیه می شود. اگردر فصل زمستان تور چابهار را انتخاب کرده اید، توصیه می کنیم در این فصل به غواصی در زیر آب های آبی چابهار بپردازید.

 تفریح دلنشین دیگر قایق سواری در جنگل های حرا و درختان مانگرویی است که در هنگام مد دریا سر از آب بیرون آورده اند و منظره رویایی را ایجاد کرده اند.ماهیگیری تفریحی، اسکی روی آب، شاتل سواری، قایق تندرو، و یک برد نیز از دیگر تفریحات آبی تور چابهار به شمار می آیند و یکی از علل جذب توریست در این شهر می باشند.

سرفینگ چابهار

بهترین مراکز خرید در تور چابهار

در تور چابهار محال ممکن است فکر خرید را از سر بیرون کنید. اکنون قصد داریم بهترین مراکز خرید در چابهار را معرفی کنیم. مرکز خرید پردیس که در منطقه کنارک قرار دارد و می توانید لوازم برقی خود را از این محل تهیه کنید.

مرکز خرید صدف در تور چابهار

مجتمع تجاری صدف که بهترین مرکز خرید شهر محسوب می شود و تقریباً از هر نوع جنسی در آن یافت می شود نیز دیگر مرکز خرید شهر است. اگر به دنبال سوغات مخصوص چابهار هستید در چابهار بهتر است به بازار سنتی یا دکه بازار سر بزنید. بازار ابریشم، مجتمع اجاری تیس و مرکز خرید صالحیار دیگر مراکز خریدی هستند که در چابهار بهتر است از این مجموعه های تجاری خرید کنید.

صنایع دستی در تور چابهار

سوزن دوزی، حصیر بافی، چادربافی، سکه دوزی که به آینه دوزی یا دکمه دوزی نیز مشهور است، زری دوزی، گلابتون دوزی، گلیم بافی، انجام کار معرق با صدف های دریایی از هنر های زنان و مردان دیار چابهار است که گردشگران زیادی خواهان خرید این صنایع دستی هستند. باید گفت چابهار سرشار از صنایع دستی و با ارزشی است که ناب و مختص این شهر زیباست و جای دیگری مثل آن را نمی توانید بیابید. پس اگر با تور چابهار به این شهر زیبا سفر کردید حتما سعی کنید از این سوغاتی های جذاب که جایشان در زندگی های شهری ما خالی هست تهیه کنید و حتی بهتر این است که آموزش هم ببینید.

صنایع دستی در تور چابهار

بهترین هتل ها در تور چابهار

هتل بزرگ لیپار در منطقه تجاری و صنعتی چابهار، هتل آذین چابهار واقع در انتها بولوار قدس و هتل ونوس در دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی بهترین هتل های چابهار است که در چابهار می توانید اقامت خوشی را در این هتل ها داشته باشید. اما طبعا در میان این هتل ها بهترین هایی هم وجود دارد همچون هتل لاله و هتل بین المللی فردوسی.

هتل لاله چابهار

اگر بخواهیم هتل لاله را به اختصار معرفی کنیم، باید عرض کنیم که این هتل دارای اتاق های یک تخته، دو تخته و چهار تخته می باشد. هتل لاله دارای رستوران، لابی، فضای سبز، سالن کنفرانس سالن اجتماعات و اتاق ها دارای سیستم تهویه، تلفن، یخچال، تلویزیون، حمام و سرویس بهداشتی می باشند.

هتل بین المللی فردوسی چابهار

هتل بین المللی فردوسی نیز یکی از هتل های خوب چابهار است که در تور چابهار خیال تان را از محل اقامت آرام و مطمئن آسوده می کند. این هتل دارای فروشگاه، غرفه کودک، رستوران، مدرسه غواصی، لابی و فضا سبز می باشد. فاصله هتل با ساحل در حدود 10 دقیقه پیاده روی، فاصله با فرودگاه تقریبا 30 دقیقه و فاصله هتل تا مراکز خرید نیز 10 دقیقه می باشد. تعداد اتاق های این هتل 78 اتاق است و در جهت رفاه حال مسافرین دارای تورلیدر بومی نیز است. البته بخش دوم هتل با ظرفیت بیش تر و فضا لوکس و مناسب تر به تازگی مورد استفاده قرار گرفته است و مشکل کمبود فضا و تعداد محدود اتاق ها را تا حدودی حل کرده است. در چابهار از این هتل محبوب نیز می توانید استفاده کنید.

هتل بین المللی فردوسی چابهار

غذاهای محلی چابهار

مردم چابهار غذا های محلی فوق العاده خوش مزه ای دارند که در تور بندر چابهار اگر به چابهار سفر می کنید، طعم عالی این غذا را از دست ندید. این غذا ها شامل قلیه ماهی، ماشینگ، ماهیک، تباهنگ، حواری، بتو ماش، بریانی، دلگ و ماهی کباب می باشند. مردم چابهار از ادویه های مخصوصی هم در غذا های محلی شان استفاده می کنند، در تور چابهار فراموش نکنید طعم این غذا های خوشمزه را از دست ندهید.

بهترین رستوران های بندر چابهار

رستوران براسان، رستوران مکران، رستوران خلیج هم دیگر رستوران های عالی چابهار هستند که در تور چابهار حتما باید به آن ها هم سری بزنید. چون هیچ کس دلش نمی خواهد لذت خوردن غذا در رستوران های ساحلی را از دست بدهد که در ادامه به معرفی بهترین ها می پردازیم:

رستوران بام چابهار

یکی از بهترین رستوران های چابهار است که حتما باید به آن سر بزنید. این رستوران دارای انواع غذاهای دریایی و ایرانی است. لذت خوردن غذا همراه با موزیک زنده و مهمان داری کامل و بی نظیر کارکنان این رستوران زبان زد مردم و مسافران در تور بندر چابهار است نکته دیگر منظره جذاب دریا و سواحل از دید رستوران است که شکوه بی مانندی دارد و باید بگوییم این رستوران پیشنهاد اول ما در بندر چابهار است.

آدرس: بالاتر از مجتمع تجاری صدف، رو به روی مجتمع تجاری پردیس

رستوران بلوچ چابهار

رستوران بلوچ نیز از رستوران های خوب همراه با غذا های محلی مردم بلوچ است و بد نیست غذا های خوشمزه بلوچی را نیز در این رستوران تجربه کنید.

آدرس: بولوار امام خمینی، رو به روی پمپ بنزی

رستوران بلوچ چابهار

رستوران تهرانی

اما اگر غذا های دریایی با ذائقه تان جور در نمی آید، رستوران تهرانی را به شما پیشنهاد می کنیم.این رستوران در خیابان امام خمینی و مقابل مرکز بهداشت قرار دارد.