در طراحی دکوراسیون آشپزخانه مدرن به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

اگر می‌خواهید به خانه‌ی جدیدی بروید و دکوراسیون منزل برایتان اهمیت دارد، باید بدانید دکوراسیون آشپزخانه یکی از مهم‌ترین بخش‌های دکوراسیون منزل  شما است. آشپزخانه مکانی است که در آن غذا می‌پزید و شاید همانجا هم غذا میل کنید. پختن غذا غیر از فعالیت اصلی پختن که لوازم پخت و پز نیاز دارد، شامل کارهای حاشیه‌ای مربوط به آن هم هست مثل شستن ظرف، نگهداری و انبار غذاها. همه‌ی این فعالیت به لوازمی از آشپزخانه نیاز دارند که امروزه تقریبا در اکثر آشپزخانه‌ها یافت می‌شود. لوازمی مثل یخچال فریزر، کابینت آشپزخانه، ظرفشویی و گاز و فر.

آشپزخانه مدرن شامل فعالیت‌های دیگری هم می‌شود. اکثرا ماشین لباسشویی را هم در آشپزخانه جا می‌دهند، میزهایی که روی آن غذا می‌خورند، کتاب‌های آشپزی مطالعه می‌کنند و استراحت می‌کنند. بعضی از آشپزخانه‌ها گلکاری دارند، بعضی به بالکن دسترسی دارند و از بالکن برای گذاشتن میز، کمد دیواری، وسایل کبابی کردن غذاها و گلدان‌های زیبا استفاده می‌کنند. اگر یک آشپزخانه مدرن و زیبا داشته باشید، غذا پختن برای شما فعالیتی جذاب و دل‌انگیز می‌شود و دوست دارید به هر بهانه‌ای که شده به آشپزخانه بروید.

برای اینکه یک آشپزخانه مدرن داشته باشید باید به دو نکته اصلی توجه کنید:

1. آشپزخانه مدرن باید کارآمد باشد.

  • شما باید به میزان کافی فضا برای نگهداری غذاها در نظر بگیرید، به این منظور مدل کابینت بسیار اهمیت دارد، اینکه بتوانید با توجه به نقشه و فضای آشپزخانه، بیشترین استفاده را از فضاهای مناسب برای نصب کابینت بکنید. قبل از آن باید مشخص کنید که دقیقا چه لوازمی برای آشپزخانه می‌خواهید خریداری کنید؟ اگر یخچال، ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی دارید کجا می‌خواهید آنها را جا بدهید و بهترین راه برای چیدن همه‌ی این وسایل به طوری که بهترین استفاده از فضا بشود چیست؟
  • غیر از وسایل بزرگ، باید به وسایل کوچک هم در دکوراسیون آشپزخانه مدرن توجه کنید. اگر ماکروویو، تستر، قهوه‌ساز و سایر وسایل جانبی را دارید کجا برای آنها مناسب است؟ یکی از گزینه‌های مناسب، استفاده از کمد دیواری در دکوراسیون آشپزخانه است. کمد دیواری به زیبایی آشپزخانه کمک می‌کند و باعث می‌شود وسایلی که کمتر استفاده می‌کنید دور از دست و پای شما باشند و در عین حال موقع استفاده به راحتی بتوانید به آنها دسترسی داشته باشید. همچنین انواع مدل کابینت هم هست که طبقه‌بندی شده و فضاهایی مخصوص برای ماکروویو یا قهوه‌ساز دارند. بعضی از کابینت ها داخلشان فضای جداکننده دارند که کمک زیادی به نظم آشپزخانه می‌کنند و باعث می‌شوند راحت به لوازم موردنیاز دسترسی داشته باشید.modern-kitchen-design
  • باید فضاهایی مناسب برای آماده‌سازی و پخت غذا در نظر بگیرید. یکی از خوبی‌های کابینت بزرگ غیر از فضای کافی داخلش، سطح رویش است که فضای بزرگی برای آماده‌سازی غذا مهیا می‌کند. همینطور میزهای متحرکی هم هستند که در دکوراسیون آشپزخانه مدرن استفاده می‌شوند. این میزها چندکاره هستند، می‌توانید روی آن غذا درست و نوش جان کنید و بعضی وسایل را روی آن بگذارید. به اضافه‌ی اینکه خیلی راحت می‌توانید آن را به خارج آشپزخانه منتقل کنید تا در جاهایی دیگری استفاده کنید و فضای آشپزخانه را دلبازتر کنید.
  • انتخاب سینک ظرفشویی تاثیر زیادی در کارآمدی یک آشپزخانه مدرن دارد. باید اندازه‌ی سینک را با توجه به تعداد افراد خانه و میزان مصرفتان انتخاب کنید. اگر روزانه ظرف‌های زیادی استفاده می‌کنید، سینک کوچک خیلی دردسرساز می‌شود چون هم شستن ظرف‌ها سخت‌ و وقت‌گیر می‌شود و هم باعث می‌شود روی کابینت آب بریزد و به مرور زمان کابینت فرسوده شود.
    • آشپزخانه مدرن باید تصفیه هوای مناسب داشته باشد. برای اینکه بوی غذا از آشپزخانه خارج شود. آشپزخانه فضایی است که احتمال تجمع میکرب و باکتری هم در آن زیاد است و باید هوا در آن جریان داشته باشد. مسئله‌ی دیگر در این مورد این است که شما ساعات زیادی را در آشپزخانه می‌گذرانید، پس باید اکسیژن کافی وجود داشته باشد که خسته نشوید. اگر آشپزخانه شما پنجره ندارد باید از هواکش و هود استفاده کنید.

2. آشپزخانه مدرن باید زیبا باشد.

وقتی آشپزخانه شما زیبا باشد شما دوست دارید همیشه به آشپزخانه بروید و این باعث می‌شود بیشتر ترغیب شوید آشپزی کنید و از غذای بیرون و حاضری کمتر استفاده کنید. برای اینکه آشپزخانه شما زیبا شود به چند نکته توجه کنید:

  • نور مناسب یکی از اجزای مهم در دکوراسیون آشپزخانه است. باید به میزان کافی نور داشته باشید تا هنگام آشپزی چشمتان خسته نشود. در عین حال اگر بیش از حد نور داشته باشید چشمتان را می‌زند و باعث سردرد می‌شود. اگر آشپزخانه‌ی شما به نور آفتاب دسترسی داشته باشد تاثیر بسیار مثبتی در حس و حال شما دارد. بهترین حالت برای نور آشپزخانه مدرن این است که از ترکیب نور آفتاب و نورهای مصنوعی استفاده کنید. یک لوستر مناسب و زیبا انتخاب کنید و ترجیحا از لامپ LED استفاده کنید. استفاده از نورهای موضعی هم جلوه‌ی خوبی به آن می‌دهند، نورهای نقطه‌ای برای اینکه بخشی از دکوراسیون آشپزخانه را برجسته نشان بدهید و نورهای سطحی که کمک می‌کنند داخل کابینت را بهتر ببینید.
  • ترکیب رنگ در دکوراسیون آشپزخانه مدرن بسیار اهمیت دارد. اگر از ترکیب رنگ درستی استفاده کنید، حس سرزندگی و سرحالی می‌گیرید و هنگام غذا خوردن هم با آرامش و لذت غذا می‌خورید. در این مورد بهتر است زیاد عجله نکنید. عکس‌های زیادی از مدل کابینت، دکوراسیون آشپزخانه و انواع کمد دیواری در دکوراسیون آشپزخانه ببینید. سعی کنید در این راستا خلاقیت به خرج بدهید و سلیقه‌ی شخصی خودتان را هم دخیل کنید. پرطرفدارترین رنگ برای آشپزخانه رنگ سفید است. این رنگ هم فضای آشپزخانه را بزرگ و دلباز نشان می‌دهد و هم به آرامش شما کمک می‌کند. ترکیب این رنگ با گل‌های زیبای رنگی، انواع مدل کابینت‌ رنگی و وسایل تزئینی رنگی بسیار جذاب می‌شود.
بعضی از وسایل جانبی کوچک هستند که شما با سلیقه خودتان می‌توانید به آشپزخانه اضافه کنید. این اشیا حتی اگر به چشم نیایند در زیبایی تاثیر می‌گذارند. مثلا ست‌های پیشبند و دستگیره‌های زیبایی که به دیوار آویزان می‌شوند، تابلوهای کوچک با طرح‌های زیبا، گلدان‌های کوچک و بزرگ که هم هوا را تصفیه می‌کنند و هم باعث زیبایی دکوراسیون آشپزخانه می‌شوند. می‌توانید از پرده‌های خوشرنگ با طرح زیبا استفاده کنید، انواع ظروف کوچک و بزرگی که موادغذایی را در آنها بریزید و روی کابینت قرار دهید. در این مورد باید به جزئیات توجه کنید و از خلاقیت و سلیقه‌تان استفاده کنید.