ازدواج در کشور کانادا

به گزارش راهنمای ایرانیان کانادا : ازدواج در کشور کانادا، تابع قوانین خاصی می باشد که برای افرادی که قصد ازدواج در این کشور را دارند، آشنایی با این قوانین لازم است. به موجب این قوانین، افراد ذی صلاح برای ازدواج و هم چنین شروط ازدواج در این کشور، تعیین می شوند. به منظور آشنایی بیش تر با قوانین ازدواج در کانادا، این مطلب را پیگیری نمایید.

دانستنی های ازدواج در کشور کانادا

ازدواج در کشور کانادا منوط به رسیدن افراد به سن خاصی می باشد. به همین خاطر، همه افراد صلاحیت ازدواج در کشور کانادا را ندارند. چند همسری و ازدواج مجدد در صورت عدم جدایی از همسر، در کشور کانادا قانونی نمی باشد. کشور کانادا، به اتباع خارجی متقاضی دریافت اقامت کانادا، اجازه می دهد که از طریق ازدواج با شهروندان این کشور و در صورت دارا بودن سایر شرایط و صلاحیت های قانونی، در این کشور، اقامت دائم داشته باشند. هم چنین انتخاب همسر در کشور کانادا، محدودیت هایی دارد و افراد مجاز به ازدواج با هر شخصی نخواهند بود. این موارد در قالب قوانین ازدواج در کشور کانادا، به صورت واضح بیان شده اند.

دانستنی های ازدواج در کشور کانادا

قوانین کلی ازدواج در کشور کانادا

قوانین کلی ازدواج در کشور کانادا، بیان کننده ی سن قانونی برای ازدواج، شروط ازدواج و نکاتی دیگر در این رابطه می باشد. در قوانین مربوط به ازدواج در کشور کانادا آمده است که حداقل سن قانونی برای ازدواج، هجده سال می باشد. با این حال افرادی که هفده ساله و نهایتاً شانزده ساله هستند و قصد ازدواج دارند، تنها در صورتی با ازدواج آن ها موافقت می شود که مجوز کتبی از طرف والدین خود به مراجع مربوطه ارائه نمایند. افرادی که کمتر از شانزده سال سن دارند، حتی در صورت ارائه ی مجوز کتبی از والدین، صلاحیت ازدواج در کشور کانادا را ندارند. هم چنین چند همسری و ازدواج مجدد در این کشور، در صورتی که فرد متأهل باشد، از ممنوعیات ازدواج در کشور کانادا می باشد. افرادی که از همسر خود جدا شده اند و قصد ازدواج مجدد دارند، باید صحت این موضوع را به مراجع مربوطه اثبات نمایند تا مجوز ازدواج آنان صادر شود. در صورتی که طلاق و جدایی از همسر در خارج از کانادا صورت گرفته باشد، باید قانونی بودن آن توسط کشور مورد نظر، تأیید شود. نکته ی دیگری که در قوانین ازدواج در کشور کانادا ذکر شده است، عدم اجازه به افراد هم خون برای ازدواج با یکدیگر است. در واقع ازدواج با خواهر، برادر، خواهر و برادر ناتنی، والدین پدر بزرگ و مادر بزرگ در کانادا ممنوع است. هم چنین در این قوانین عنوان شده است که در صورت عدم توانایی افراد در درک معنی ازدواج، ازدواج آن ها از نظر قانونی قابل پذیرش نیست. اجبار در ازدواج در کشور کانادا، از جمله مواردی است که قانونی بودن ازدواج را زیر سؤال می برد.

قوانین ازدواج برای اتباع کانادایی با غیر کانادایی

در صورتی که اتباع کانادایی قصد ازدواج با اتباع غیر کانادایی داشته باشند و به عبارتی قصد اسپانسر نمودن همسر خود را داشته باشند، باید دارای صلاحیت های خاصی باشند. از جمله اینکه، در صورت عدم توانایی همسر در تأمین نیازهای خود اعم از مسکن، خوراک، پوشاک، نیازهای بهداشتی و پزشکی و …، تبعه ی کانادایی باید توانایی تهیه و تأمین آن ها را داشته باشد و این امر را به صورت مکتوب، نشان دهد. هم چنین لازم است که تبعه کانادایی به عنوان اسپانسر همسر خود، به دولت کانادا تعهد دهد که در بازه زمانی مشخص، مایحتاج همسر خود را تأمین می نماید. باید توجه داشت که مدارک ارسالی برای اثبات ازدواج اتباع کانادایی با غیر کانادایی، کامل و جامع و قانع کننده باشد.

قوانین ازدواج برای اتباع کانادایی با غیر کانادایی

مراحل ازدواج ایرانیان در کانادا

ایرانیان مقیم کانادا که قصد ازدواج در کشور کانادا را دارند، می توانند به حوزه های کنسولی نمایندگی های ایران در کانادا مراجعه نمایند. در واقع این حوزه ها، به منزله ی دفاتر رسمی ثبت ازدواج در داخل کشور می باشد. برای این منظور لازم است که مدارک مورد نیاز نیز ارائه گردد. این مدارک بسته به این که زوجین، تبعه ی کدام کشور باشند، متفاوت است. در واقع، سه حالت ایجاد می شود: یا زن و مرد، هر دو تبعه ی ایران باشند، یا اینکه مرد، ایرانی باشد و همسر وی تبعه ی کانادا باشد و یا این که زن، ایرانی و همسرش کانادایی باشد. تقاضانامه کتبی دو طرف برای ازدواج به همراه ثبت آدرس و شماره تلفن، اصل شناسنامه زوجین گواهی ثبت ازدواج محلی، گواهی بهداشت زن و مرد که بعد از انجام آزمایشات مختلف، تأیید می گردد، از جمله مدارک مشترکی است که در هر سه حالت برای ثبت ازدواج، مورد نیاز می باشند.

آیا کانادا، ازدواج در سایر کشورها را به رسمیت می شناسد؟

با توجه به ورود اتباع متعدد از کشور های مختلف، هر یک ممکن است، در کشور خود با تابعیت از قوانین خاص هر کشور، اقدام به ازدواج و ثبت آن نموده باشند. اغلب این ازدواج ها در کشور کانادا نیز به رسمیت شناخته می شوند. البته آن چه در قانون ازدواج در کشور کانادا، غیر قانونی تلقی می شود، در صورتی که در کشور های دیگر قانونی به شمار بیاید باز هم کشور کانادا، آن را به رسمیت نخواهد شناخت. از جمله این موارد، چند همسری است که ممکن است در برخی کشورها، فاقد منع قانونی باشد در حالی که کانادا، آن را غیر قانونی می داند. بنابراین این گونه ازدواج ها در کانادا، مورد پذیرش نیستند. برای اطمینان از موقعیت ازدواج خود، می توانید از مشاور حقوقی، مشورت بگیرید.

آیا کانادا، ازدواج در سایر کشورها را به رسمیت می شناسد؟

شرایط ویزای ازدواج

افرادی که متقاضی دریافت ویزای ازدواج در کشور کانادا هستند، باید کلیه مدارک لازم که از طریق سفارت، به آنان ابلاغ می شود را به صورت کامل ارائه کنند. نقص در مدارک ارائه شده نیز، سبب تأخیر در صدور ویزای ازدواج خواهد شد. مدارکی که دال بر ازدواج افراد می باشد از ضروریات صدور  ویزای ازدواج است. شفافیت و صداقت در ارائه ی مدارک نیز بسیار لازم و ضروری است. چرا که اثبات عدم صداقت، منجر به منحل شدن فرآیند صدور ویزا و نهایتاً عدم صدور آن خواهد شد.

دریافت اقامت کانادا از طریق ازدواج

یکی از راه هایی که به کمک آن می توان، اقامت کانادا را دریافت نمود، ازدواج با شهروند کانادایی می باشد. به واسطه ی ازدواج در کشور کانادا، البته به شرط گذشت مدت زمان معین، می توان اقامت دائم این کشور را دریافت نمود و از امتیازات شهروندان این کشور، استفاده نمود. برای ازدواج در کانادا، نیاز است که حتماً سن همسر شما بیش تر از هجده سال باشد. تمکن مالی فرد نیز باید به اثبات برسد. شخصی که از طریق ازدواج در کشور کانادا قصد دریافت اقامت این کشور را دارد، باید به مدت دو سال با همسر خود زندگی مشترک داشته باشد تا بتواند اقامت دائم دریافت نماید. در صورتی که دو سال از ازدواج آن ها سپری شود اما زندگی مشترک آن ها، محرز نگردد، اقامت دائم به فرد داده نمی شود. لازم به ذکر است شخصی که اسپانسر همسر خود برای دریافت اقامت از طریق ازدواج در کشور کانادا می شود، نباید در پنج سال گذشته اسپانسر شخص دیگری شده باشد. یکی از محدودیت هایی که در رابطه با اخذ اقامت از طریق ازدواج در کشور کانادا وجود دارد، همین امر می باشد.

دریافت اقامت کانادا از طریق ازدواج

انواع مراسم ازدواج در کشور کانادا

مراسم ازدواج در کشور کانادا به دو صورت انجام می شود. یکی از راه های برگزاری مراسم ازدواج در کشور کانادا این است که سازمان های مذهبی می توانند مجری برگزاری مراسم مذهبی ازدواج در این کشور باشند یا این که مراسمات مدنی توسط افراد ذی صلاحی مانند روحانی، قاضی، امین صلح و .. انجام شود.

قوانین حاکم بر ازدواج صوری در کانادا

عده ای از افراد که قصد مهاجرت به کانادا و اخذ اقامت دائم آن را دارند، ترتیب یک ازدواج صوری با شهروندان کانادایی را می دهند تا بتوانند به هدف خود دست یابند. اما اگر واقعیت این امر برای کشور کانادا و یا سفارت آن محرز گردد، طبق قوانین این کشور، پرونده ی افراد رد می گردد و اقامت آن فرد و همسرش در این کشور نیز لغو می شود و از کانادا اخراج خواهند شد. البته مجازات های دیگری نیز برای این کار در نظر گرفته شده است، از جمله مجازات هایی که توسط دادگاه کانادا، برای آن ها تعیین می شود. به همین خاطر، ازدواج صوری در کانادا، نمی تواند راه مناسبی برای اخذ اقامت این کشور باشد. هم چنین لازم است بدانید در صورتی که قبل از سپری شدن دو سال از زندگی مشترک آن ها در کانادا، اقدام به درخواست طلاق نمایند، اقامت آنها به عنوان متقاضی اخذ اقامت کانادا لغو خواهد شد. زیرا در قوانین مربوطه، دو سال اول زندگی مشترک برای دریافت اقامت، مشروط می باشد.

قوانین حاکم بر ازدواج صوری در کانادا

مواردی که می تواند صوری بودن ازدواج در کشور کانادا را محرز کند:

در سال های اخیر به دلیل افزایش ازدواج های صوری برای دریافت اقامت کانادا، قوانین سخت گیرانه تری برای این منظور اعمال شده است. اختلاف سنی زیاد بین زوجین، می تواند نظر افسر ویزا در صوری بودن ازدواج در کشور کانادا را جلب نماید. هم چنین اختلاف در دین و مذهب و هم چنین زبان، از مواردی هستند که در اثبات صوری بودن ازدواج، مورد توجه قرار می گیرند.