به گزارش راهنمای ایرانیان کانادا: جشنواره تیرگان هر دو سال یک بار در تورنتو کشور کانادا برگزار می شود. در این جشنواره فرهنگ و هنر اصیل ایرانی از طریق موسیقی، نوازندگی، آواز خوانی، سینما و تئاتر به عموم معرفی می گردد. این جشنواره در 2018 با برنامه های  دیدنی و شنیدنی منتظر هنرمندان داخلی و خارجی است.

جشنواره تیرگان کانادا یک رویداد مهم

یکی از فستیوال های مهم ایرانی که در تورنتو کشور کانادا هر دو سال یک بار برگزار می شود جشنواره تیرگان می باشد. محوریت موضوعی این جشنواره را فرهنگ و هنر ایران زمین تشکیل داده اند. این جشنواره در چهار روز پی در پی میزبان افراد و هنرمندانی است که در عرصه های مختلف هنری و فرهنگی در حال فعالیت می باشند. استقبال از این فستیوال هر ساله افزایش می یابد و این نشان از علاقه مراجعه کنندگان به هنرهای ایرانی از جمله موسیقی، تئاتر، سینما و … می باشد.

 نزدیک به 12 سال است که جشنواره تیرگان کانادا به معرفی فرهنگ و هنر ایران پرداخته است. این جشنواره هنری و فرهنگی در سال 2006 در مرکز هاربر فرانت تورنتو با نام زیر گنبد کبود برگزار شد و تا به اکنون همچنان برنامه های مختلفی برای برگزاری آن در نظر گرفته می شود. در ادامه به تاریخچه این فستیوال و دیگر مطالب مربوط به آن خواهیم پرداخت.

جشنواره تیرگان کانادا

نخستین جشنواره تیرگان کانادا با نام زیر گنبد کبود

همان طور که در بخش قبلی نیز عنوان کردیم زیر گنبد کبود نام اولین جشنواره تیرگان کانادا محسوب می شود که در 17 تا 19 مارس در محلی به نام هاربر فرانت در شهر تورنتو کانادا برگزار شد. در این جشنواره در کنار موضوعات مهم هنری و فرهنگی جشن نوروزی نیز برگزار شد و به یک رویداد مهم در این زمینه تبدیل گردید.

جالب است بدانید که در این فستیوال شرکت کنندگان و حضار به تماشای هنرهایی همچون موسیقی، رقص، سینما و تئاتر که توسط صد هنرمند ایرانی انجام شد پرداختند. تعداد بازدید کنندگان این مراسم به 25 هزار نفر رسید که در کنار هنرهایی که در بالا به آن ها اشاره شد به تماشای هنرهای تجسمی نیز پرداختند. در سال 2008 شرکت کنندگان جشنواره تیرگان کانادا 60 هزار نفر بودند که برگزاری این جشن را افراد سرشناسی از جمله شاهرخ مشکین قلم و همچنین محمدرضا لطفی بر عهده گرفتند.

جشنواره تیرگان کانادا

جشنواره تیرگان براساس افسانه های ایران باستان

در ایران باستان جشن های مختلفی برگزار می شد که هر کدام از دلایل مختلفی برخوردار بودند. جشنواره تیرگان که امروزه در تورنتو کانادا میزبان هنرمندان مختلفی است براساس جشنی با این نام که از تیرماه به مدت نه روز در ایران برگزار می شود شکل گرفته است. جالب است بدانید که در آثار الباقیه ابوریحان بیرونی هدف از برگزاری این جشنواره را بزرگداشت مقام نویسندگان در ایران باستان معرفی کرده است.

جشن ارزنده تیرگان براساس داستان و روایت های مختلف ایرانی است که یکی از مهم ترین آن ها داستان آرش کمانگیر است که با پرتاب تیری مرز بین ایران و توران را معرفی نمود و از آن روزگاران فرهنگ و قومیت های مختلفی درون این مرزها به همزیستی در کنار یکدیگر در سال های طولانی پرداختند. امید، شجاعت و استقامت ایرانیان در این جشنواره کاملاً مشهود است.

جشنواره تیرگان کانادا

خصوصیات جشنواره تیرگان کانادا

هر فستیوال و جشنواره بین المللی که در دنیا برگزار می شود از ویژگی ها و خصوصیات منحصر به فردی برخوردار است که می تواند اهداف آن ها را تعیین نماید. جشنواره تیرگان کانادا نیز دارای ویژگی و خصوصیات مهمی است که تنها برای معرفی فرهنگ و هنر ایران زمین به دنیا برگزار می شود.

دعوت از هنرمندان شناخته شده در زمینه های مختلف هنری و فرهنگی از جمله خصوصیات این جشن بزرگ ملی است که می تواند شرکت کنندگان این جشنواره را با نام های مهمی آشنا نماید. در کنار برنامه های مختلف موسیقی و تئاتر که در جشنواره تیرگان برای حضار در نظر گرفته می شود هنرهای دستی و اجناس ایرانی نیز در غرفه هایی مختلف به فروش می رسند که می توانند جذابیت خاصی به این جشنواره بیفزایند.

اهداف برگزاری جشنواره تیرگان کانادا

برای برگزاری جشنواره تیرگان کانادا اهداف و آرمان های مختلفی در نظر گرفته شده است که می توان به چند نمونه زیر جهت شناساندن فرهنگ و هنر اصل ایرانی اشاره کرد. ایجاد محیط و جامعه ای نیرومند و نوپا با برگزاری این جشنواره که از طریق پشتیبانی و همکاری گروهی حاصل خواهد شد.

هنر و فرهنگ ایرانی می تواند به فرهنگ چند گانه کانادایی و دیگر کشورها افزوده شود. ایرانی های ساکن در کانادا و مردمان این کشور می توانند با هنر ایرانی و فرهنگ اصلش بیشتر آشنا شوند. سرگرم کردن و آموزش دادن مردم کانادا در تورنتو از دیگر آرمان های جشنواره تیرگان محسوب می شود. با برگزاری این جشنواره می توان از نقاط مختلف دنیا افراد را برای حضور در یک فستیوال فرامرزی دعوت نمود.

برگزاری جشنواره تیرگان کانادا در سال 2018

همان طور که اشاره کردیم از سال 2006 جشنواره تیرگان در تورنتو کانادا میزبان افراد از نقاط مختلف دنیاست. در سال 2018 این جشنواره با برنامه های ویژه میزبان حضار و شرکت کنندگان ایرانی و خارجی است. جشنواره تیرگان 2018 با برنامه های خاصی که برای آن در نظر گرفته شده است بیش از پیش به معرفی هنر و فرهنگ ایرانی خواهد پرداخت.

از جمله برنامه های این جشنواره می توان به آواز خوانی و نوازندگی حامد نیک پی، ساز نوازی مهسا و مرجان وحدت، اجرای دادور با قطعات خاطره انگیز، نمایش خاله سوسکه با کارگردانی شاهرخ مشکین قلم و کنسرت دانیال اسدی و همچنین نقیب شنبه زاده که در آن از سازهای اصیل ایرانی استفاده می شود اشاره داشت. در ادامه به برخی از این برنامه بیشتر خواهیم پرداخت.

جشنواره تیرگان کانادا

جشنواره تیرگان کانادا 2018 با موسیقی اصیل ایرانی

همان طور که در بحث قبلی اشاره کردیم جشنواره تیرگان کانادا در سال 2018 با برنامه های مختلفی میزبان میهمانان می باشد. یکی از این برنامه ها اجرای موسیقی و آواز اصیل ایرانی توسط حامد نیک پی می باشد.

 این هنرمند ایرانی در این جشنواره نه تنها آثار ده سال گذشته خود را برای عموم اجرا خواهد نمود بلکه به معرفی و اجرای آثار جدید خود نیز خواهد پرداخت. در کنار حامد نیک پی خواننده و موسیقی دان ایرانی می توان به حضور افراد هنرمند دیگر در کنار او از جمله فرزین فرهادی نیز اشاره کرد.

ساز و آواز فاخر ایرانی در جشنواره تیرگان 2018 کانادا

جشنواره تیرگان هر دو سال یک بار برگزار می شود تا هنر و فرهنگ اصیل ایرانی به بهترین شکل ممکن به دنیا معرفی شود. یکی از برنامه‌های این جشنواره در سال 2018 ساز و آواز فاخر ایرانی توسط هنرمندان شناخته شده از جمله مهسا و مرجان وحدت می باشد.

 جالب است بدانید این دو بانوی هنرمند در سال های اخیر تلاش فراوانی برای معرفی هنر و موسیقی اصیل ایرانی به جهان کرده اند. این دو بانو آواز ایرانی و سنتی خود را زیر نظر استادانی همچون سیما بینا و پری ملکی فرا گرفته اند و در جشن تیرگان با تلفیقی از موسیقی ایرانی آن را برای عموم اجرا خواهند کرد.

تئاتر خاله سوسکه در جشنواره تیرگان 2018

یکی از برنامه های مهم در جشنواره تیرگان 2018 نمایش خاله سوسکه به کارگردانی شاهرخ مشکین قلم می باشد. در این نمایش جذاب حوادث را شخصیت های آن به پیش می برند. طنز آمیزی مدرن به خوبی در این نمایشنامه مشهود است که می توان از تمامی لحظات آن لذت برد. نمایش خاله سوسکه طبق برنامه ریزی های انجام شده در دو روز پی در پی در تاریخ شنبه دهم و یکشنبه یازدهم مارس برای حضار و شرکت کنندگان در جشن تیرگان کانادا توسط هنرمندان ایرانی اجرا خواهد شد.

حضور در این جشنواره نه تنها لذت و شور خاصی دارد بلکه می تواند شما را با آثار هنرمندانی داخلی و خارجی بیش از پیش آشنا نماید. با یک برنامه ریزی مناسب می توانید نواهای ایرانی و موسیقی اصیل آن را به خوبی گوش فرا دهید و از نمایشنامه های زیبایی که بر روی صحنه اجرا می شود لذت بسیاری ببرید.