به گزارش راهنمای ایرانیان کانادا : کشور کانادا از جمله کشور های منضبط در حوزه ی قانون گذاری می باشد. به نحوی که هر ایالت قوانین خاص خود را وضع می نماید. اما متاسفانه آمار طلاق در کشور کانادا ارقام تاسف باری را نشان می دهد. این آمار ها بیان گر آن است که نرخ طلاق در این کشور برابر با نصف نرخ ازدواج است. اتباع خارجی به ویژه ایرانیان مقیم کانادا تیز گاهاً با این مسئله مواجه می شوند. به منظور آشنایی با قوانین کلی طلاق در کشور کانادا و نحوه ی طی نمودن مراحل قانونی طلاق در کشور کانادا با این مقاله همراه شوید.

دانستنی های طلاق در کشور کانادا

در کشور کانادا، سالانه نزدیک به هفتاد هزار زوج، از یکدیگر جدا می شوند که مهاجران به این کشور نیز جزو این زوج ها می باشند. از آن جایی که کشور کانادا، برای اقامت و زندگی، متقاضیان زیادی دارد و عمده افراد از طریق ازدواج سعی در اقامت این کشور می نمایند، میزان طلاق در این کشور، زیاد می باشد.

دادگاه طلاق در کشور کانادا، بر سازگاری و بازگشت زوجین، اهمیت می دهد. دادگاه طلاق در کشور کانادا بعد از اقدام برای طلاق، این امکان را به آنها می دهد تا حداکثر 90 روز با یکدیگر زندگی کنند، در صورت عدم سازگاری، حکم طلاق را صادر می نماید. در بیشتر ایالت های کانادا، طلاق توافقی در غیاب زوجین صورت می گیرد.

دانستنی های طلاق در کشور کانادا

قوانین کلی طلاق در کشور کانادا

کشور کانادا در سال 1985 قوانین کلی طلاق در این کشور را در قالب 36 ماده وضع نمود. این کشور به قوانین مربوط به امور خانواده به ویژه طلاق و جدایی زوجین اهمیت زیادی می دهد. قانون طلاق در کشور کانادا بیان می دارد که قاضی دادگاه، بدون حضور هیئت منصفه، صلاحیت صدور حکم جدایی زوجین و طلاق را دارا می باشد. زن یا مرد یا هر دو طرف می توانند درخواست طلاق را اعلام نمایند.

همچنین در قوانین این کشور مربوط به مبحث جدایی زوجین از یکدیگر، آمده است که اگر زن یا مرد و یا طرفین، حداقل به مدت یک سال قبل از درخواست جدایی از همسر، در آن ایالت ساکن باشند، دادگاه صلاحیت بررسی درخواست طلاق آنها را دارد، بدون این که آنها تابعیت کانادایی داشته باشند. دریافت حکم طلاق از سوی دادگاه کانادا، الزامی برای حضور هر دو طرف، قائل نیست. به این معنی که چه زن و چه مرد می توانند به تنهایی برای طلاق، اقدام نمایند، بدون این که ضرورتی به پذیرش طرف مقابل داشته باشند.

به عنوان مثال، یکی از طرفین، خواهان دریافت حکم طلاق باشد و در بریتیش کلمبیا سکونت داشته باشد، می بایست در خواست جدایی از همسر را به دادگاه، اعلام نماید و برای جواب از طرف مقابل خود، منتظر بماند، در صورتی که طرف مقابل نیز در بریتیش کلمبیا مقیم باشد، بیست روز و در صورتی که خارج از آن باشد، و در کانادا یا آمریکا، مقیم باشد، 40 روز و در غیر این صورت 60 روز، برای دریافت پاسخ طرف مقابل، مهلت، مقرر می شود. عدم پاسخگویی مدعی علیه، در زمان مقرر سبب سلب این فرصت از وی می شود.

ارائه ی ادله ی قانع کننده از سوی مدعی در دادگاه، ظرف مدت زمان معینی، به صدور حکم طلاق منجر می شود. در صورتی مدعی علیه، در زمان مقرر شده برای وی، پاسخ خود را به دادگاه تحویل نماید، مدعی باید آماده باشد. وجود فرزند می تواند زمان رسیدگی به پرونده ی زوجین را طولانی تر نمایید. امکان طلاق توافقی نیز در قوانین طلاق در کشور کانادا وجود دارد.

قوانین طلاق برای اتباع کانادایی با غیر کانادایی

در صورتی که اتباع کانادایی با اتباع غیر کانادایی ازدواج و پس از مدتی قصد جدایی داشته باشند، دادگاه طلاق در کشور کانادا، مطابق با قوانین خود در هر ایالت، به صدور حکم در مورد آنها می پردازد. در واقع همسر شهروند کانادایی، تبعه هر یک از کشور های خارجی باشد، چون در کشور کانادا، درخواست طلاق نموده اند، نمی تواند ادعایی درباره حقوق خود طبق قوانین کشورش داشته باشد.

قوانین طلاق برای اتباع کانادایی با غیر کانادایی

مراحل طلاق ایرانیان در کانادا

ایرانیان مقیم کانادا که ازدواج خود را در کشور ایران به ثبت رسانده باشند اما قصد جدایی از همسر خود را دارند باید درخواست طلاق در کشور کانادا را به دادگاه های این کشور اعلام دارند، کلیه درخواست های مربوطه اعم از دریافت مهریه، عدم پرداخت نفقه از جانب همسر، مسائل مربوط به حضانت فرزندان در دادگاه این کشور بررسی می شود. گفتنی است که دادگاه کانادا، صدور کلیه احکام مربوطه بر اساس قوانین همین کشور انجام می شود، نه کشور ایران.

البته باید توجه کرد که متقاضیان طلاق که دادخواست خود را به دادگاه کانادا تقدیم می کنند باید ازدواج آنها بر طبق قوانین کانادایی صورت گرفته باشد و مراجع قضایی این کشور، آن را تأیید نمایند.

همچنین باید شکست عاطفی در روابط بین زوجین باید برای دادگاه اثبات گردد تا به درخواست متقاضیان طلاق در کشور کانادا رسیدگی شود. بنابراین ارائه درخواست طلاق در کشور کانادا، تکمیل فرم های مربوطه، پرداخت هزینه را باید از مراحل طلاق ایرانیان در کانادا دانست. سپس بر اساس قوانین وضع شده در این کشور، پس از طی شدن مراحل قانونی، حکم طلاق صادر می شود.

مهریه در کانادا

مهریه در کانادا یا به عبارتی اموالی که بعد از طلاق به همسر تعلق می گیرد به این صورت می باشد که در هر ایالت با توجه به مقررات خاص خود، اموال بین زوجین تقسیم می شوند. دادگاه طلاق در کشور کانادا بدون توجه به به رفتار گذشته زوجین و نقش آنها در جدایی، اقدام به تقسیم اموال می نماید. در واقع سعی دادگاه طلاق در کشور کانادا، بر عادلانه تقسیم کردن اموال بین زوجین می باشد.

البته هر یک از طرفین که حضانت فرزند یا فرزندان به وی تعلق گیرد، بیش تر مورد حمایت قرار می گیرند. قاضی می تواند طی حکمی دستور دهد که یکی از طرفین مبلغی را به طرف مقابل برای مدت معین یا نا محدود، پرداخت کند .دادگاه طلاق در کشور کانادا، به مدت زمان زندگی مشترک زوجین و همچنین نقش هر یک از آنها در تقسیم اموال توجه می نماید.

ثبت طلاق در کشور کانادا

زمانی که زوجین در کانادا، درخواست طلاق می نمایند و این درخواست طی صدور حکمی از طرف دادگاه طلاق در کشور کانادا، مورد تایید قرار می گیرد، رسماً طلاق زوجین در این کشور ثبت می گردد.

اگر ایرانیان مقیم ایران جزو درخواست دهندگان برای طلاق در کشور کانادا باشند، این حکم در صورتی در کشور ایران پذیرفته است که با نظر دادگاه ایران مخالفت نداشته باشد و قطعی و لازم الاجرا باشد. همچنین لازم است که در کنسولگری های ایران در کانادا ثبت شده باشد.

ثبت طلاق در کشور کانادا

وکیل طلاق در کشور کانادا

وکیل طلاق، به عنوان فردی آشنا به قوانین و حقوق هر یک از زوجین می تواند، کمک شایانی در احقاق حقوق طرفین داشته باشد. ایرانیان مقیم کانادا که به هر دلیلی، قصد جدایی از همسر خود را دارند، می توانند وکیل طلاق را مسئول رسیدگی به امور طلاق قرار دهند.

در صورت عدم آگاهی از مراحل کار و همچنین عدم آشنایی با وکیل می توانند از طریق موسسات حقوقی در کشور ایران اقدام نمایند تا ضمن مشاوره های لازم، بهترین وکلای طلاق در کشور کانادا را به آن ها معرفی نمایند. واگذاری امور مربوط طلاق در کشور کانادا به وکیل طلاق، نیاز به حضور طرفین در امور حقوقی مربوط نخواهد داشت و مراحل قانونی این فرآیند، به بهترین نحو، پیش خواهد رفت.

انواع طلاق در کشور کانادا

طلاق توافقی: این نوع طلاق، با موافقت زوجین و بعد از یک سال زندگی دور از هم صورت می گیرد.

طلاق ترافعی: این نوع طلاق، با اثبات خیانت و یا بد رفتاری هر یک از زوجین نسبت به طرف مقابل، انجام می شود. به منظور ارائه دادخواست طلاق، لازم است که عسر و حرج، اثبات شود.

ادله مورد پذیرش برای دادگاه طلاق در کشور کانادا

  • تهدید همسر به قتل و یا آزار وی که مورد بررسی قرار می گیرد.
  • فحاشی و توهین به همسر و همچنین آسیب به وی از طریق ضرب و جرح بسیار مورد توجه است.
  • عدم پایبندی به حقوق همسر
  • زنا
  • جدایی
  • مشکلات روحی، جسمی و فیزیکی همسر که  منجر به آسیب شود.

انواع طلاق در کشور کانادا

تعیین حضانت فرزند در دادگاه طلاق کشور کانادا

تا زمانی که ادله منطقی، برای صلاحیت یا عدم صلاحیت زوجین در پذیرش حضانت فرزند ارائه نشود، صدور حکم طلاق در کشور کانادا را به تعویق می افتد. دادگاه کانادا، سلامتی جسمی و روحی زوجین را در تعیین صلاحیت آنان در برای حضانت فرزند مورد توجه قرار می دهد. توجه به خواسته های فرزند نیز، در این رابطه در دستور کار دادگاه کانادا قرار می گیرد. به ویژه اگر فرزند، نوجوان باشد.

صدور حکم حضانت فرزند برای یکی از والدین، مانع ار ارتباط فرزند با پدر و یا مادری که حضانت او را بر عهده، ندارد، نمی گردد. حکم دادگاه در این مورد، قابل تغییر می باشد و با تغییر در شرایط هر یک از زوجین، امکان سلب حضانت فرزند وجود دارد. عدم پایبندی هر یک از زوجین، به حکم صادره از سوی دادگاه در رابطه با حضانت فرزند، بعد از جدایی، از طریق دادگاه قابل پیگیری می باشد.